2-شروع-وبلاگ-کسب وکار
تولید محتوا

راهنمای گام به گام وبلاگ نویسی: قسمت دوم و پایانی

1400/03/25

خلاصه

در قسمت اول راهنمای گام‌به‌گام وبلاگ نویسی، علاوه بر توضیحاتی در مورد مفاهیم وبلاگ و وبلاگ نویسی، هم از مزایای داشتن محتوای متنی باکیفیت و به‌ویژه وبلاگ برای موفقیت وب‌سایت گفتیم و هم از مشکلاتی که غافل شدن از محتوای متنی برای کسب و کار شما در پی خواهد داشت. و در ادامه، آموزش فرآیند نوشتن اولین پست وبلاگ را شروع کردیم. در قسمت دوم و پایانی، مواردی مانند ویرایش وبلاگ، بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌ و جو (سئو)، دعوت به عمل (CTA) و موارد کلیدی دیگر را مطرح کرده و به جمع‌بندی خواهیم رسید. برای اینکه در مورد بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌ و جو (سئو) و سئو برای فروشگاه اینترنتی بیشتر بدانید، مطالب دیگر وبلاگ ما را از دست ندهید.

در ادامه‌ی راهنمای وبلاگ نویسی موارد زیر را بررسی می‌کنیم:

9. پست وبلاگ را اصلاح و ویرایش کنید

با اینکه کار شما هنوز کاملاً تمام نشده است اما به خط پایان نزدیک هستید! روند ویرایش قسمت مهمی از فرآیند وبلاگ نویسی است که نباید از آن غافل شوید. از یک همکار و یا فردی آگاه به دستور زبان بخواهید متن پست وبلاگ را بررسی و تصحیح کند. همچنین می‌توانید از یک نرم‌افزار تصحیح دستور زبان که نمونه‌های آن در اینترنت موجود است استفاده کنید. هنگامی ویرایش فرمت وبلاگ، بررسی عناصر مختلف را در دستور کار قرار دهید:

- تصویر وبلاگ

تصویری جذاب و مرتبط برای پست وبلاگ انتخاب کنید. از آنجا که کاربران شبکه‌های اجتماعی ارتباط بیشتری با محتوای همراه با تصویر برقرار می‌کنند، تصاویر بیشتر از هر زمان دیگری در موفقیت محتوای وبلاگ شما موثر هستند.

- ظاهر وبلاگ

هیچ‌کس از یک پست وبلاگ غیر جذاب خوشش نمی‌آید و این فقط تصاویر نیستند که از نظر بصری یک پست را جذاب می‌کنند، بلکه قالب بندی و سازمان‌دهی متن پست هم از اهمیت بالایی برخوردار است. در پست وبلاگی که قالب ‌بندی شده و از نظر بصری جذاب است، متوجه خواهید شد که از عنوان و زیر عنوان برای قسمت‌بندی متن‌های بزرگ استفاده می‌شود و عناوین از سبک ظاهری یکسانی پیروی می‌کنند.

عکس‌های صفحه باید همیشه حاشیه مشخصی داشته باشند تا به نظر نرسد در فضا شناور هستند. ترجیح براین است که این قالب از یک پست یه پستی دیگر ثابت بماند. حفظ این ثبات باعث می شود مطالب شما حرفه‌ای‌تر و روان‌تر به نظر برسند.

- موضوع‌ها و تگ‌ها

تگ‌ها کلمات کلیدی خاص و عمومی هستند که یک پست را توصیف می‌کنند. همچنین به خوانندگان این امکان را می‌دهند تا مطالب دیگری را با موضوعی مشابه در وبلاگ شما مطالعه کنند. از افزودن فهرستی بلند از تگ‌ها به هر پست خودداری کنید و درعوض، در مورد استراتژی استفاده از تگ‌های وبلاگ کمی تحقیق کنید. 

10.دعوت به عمل (CTA) داشته باشید

در انتهای هر پست وبلاگ، یک دکمه دعوت به عمل (CTA) قرار دهید تا آنچه که می‌خواهید خواننده در مرحله بعدی و بعد از اتمام مطلب انجام دهد، مشخص شوند. "دعوت به عمل" می‌تواند شامل مواردی مانند اشتراک در وبلاگ، دانلود کتاب الکترونیکی ، ثبت نام در یک وبینار یا رویداد ، خواندن مقاله‌های مرتبط و یا بازدید از محصولات و فروشگاه اینترنتی شما باشد. بعد از اینکه بازدید کنندگان شما پست وبلاگ شما را خواندند، آنها روی دکمه دعوت به عمل کلیک می کنند و این برای شما یک مزیت محسوب می‌شود. از دکمه دعوت به عمل (CTA) استفاده کنید تا محتوای بیشتری شبیه به موضوع پستی که خواندنش به پایان رسیده به مخاطب ارائه دهید. اگر از نحوه شروع مطمئن نیستید، با یک جست و جوی ساده به برخی از نمونه های "دعوت به عمل" در فضای اینترنت نگاهی بیندازید.

11.پست را برای موتورهای جست‌ و جو بهینه‌سازی کنید (سئو)

پس از پایان نوشتن، به عقب برگردید و عناصر مطلب را بهینه‌سازی کنید. درمورد تعداد کلمات کلیدی وسواس نداشته باشید. اگر فرصتی برای درج کلمات کلیدی مورد نظر شما وجود دارد و تاثیری بر تجربه خواننده ندارد، این کار را انجام دهید. اگر می‌توانید آدرس اینترنتی (URL) خود را کوتاه‌تر و با کلمات کلیدی‌ سازگار کنید. اما کلمات کلیدی را شلوغ نکنید یا به دنبال تراکم شدید نباشید چون گوگل از این ترفند‌ها بسیار باهوش‌تر است!

- توضیحات متا

توضیحات متا در واقع توضیحات زیر عنوان صفحه در صفحه نتایج جستجوی گوگل است. در این صفحه، گوگل زیر عنوان لینک خلاصه کوتاهی از مطلب آدرس اینترنتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این توضیح در حالت ایده آل بین 150-160 حرف می‌باشد.

با اینکه که توضیحات متا دیگر در الگوریتم رتبه بندی کلمات کلیدی گوگل نقشی ندارد، اما تصویری سریع از آنچه که از خواندن پست به دست می‌آید به کاربران ارائه می‌دهد و به بهبود نرخ کلیک شما از طریق نتایج جستجو کمک قابل توجه‌ای می‌کند.

- عنوان صفحه و تیترها

عنوان پست شما اغلب به جای عنوان صفحه (در لینک) هم استفاده می‌شود که مهمترین عنصر سئو داخلی در اختیار شماست. اما اگر تاکنون از فرمول ما پیروی کرده اید، عنوان‌تان باید به طور طبیعی شامل کلمات کلیدی یا عباراتی باشد که مخاطب مورد نظر شما به آن علاقه دارد.

عنوان خود را با قرار دادن کلمات کلیدی که به طور طبیعی به آن تعلق ندارند ، بیش از حد پیچیده نکنید. با این اوصاف، اگر فرصت واضحی برای افزودن کلمات کلیدی مورد نظر به عنوان پست و تیترها وجود دارد، از آن استفاده کنید. همچنین سعی کنید عناوین را کوتاه و در حالت ایده آل، زیر 65 حرف نگه دارید.

- انکر تکست (Anchor Text)

کلمه یا کلماتی است که به صفحه دیگری (یا در وب سایت شما یا در وب سایت دیگری) لینک می‌شوند. کلمات کلیدی که می خواهید به صفحات دیگر وب‌سایت‌تان پیوند دهید را با دقت انتخاب کنید، زیرا موتورهای جستجو مانند گوگل هنگام رتبه بندی صفحه شما برای برخی از کلمات کلیدی، این موارد را در نظر می گیرند. همچنین در نظر گرفتن اینکه به کدام صفحات لینک می دهید بسیار مهم است. پیوند دادن صفحاتی که می خواهید برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه بندی بهتری کسب کنند را در نظر بگیرید.

- بهینه سازی موبایل

بیش از 60٪ بازدیدهای ارگانیک وب از طریق دستگاه‌های همراه انجام می‌شود. به این ترتیب، داشتن وب‌سایتی با طراحی واکنش‌گرا (Responsive) که در تمامی دستگاه‌ها به‌ درستی نمایش داده شوند بسیار مهم است. علاوه بر اطمینان از اینکه بازدید کنندگان وب‌سایت شما (از جمله بازدید کنندگان وبلاگ شما) از بهترین تجربه ممکن برخوردار هستند ، بهینه سازی برای تلفن همراه امتیاز سئو وب‌سایت شما را بالا می‌برد.

12. عنوانی جذاب انتخاب کنید

وقت آن رسیده که عنوان‌تان را انتخاب کنید. خوشبختانه، فرمولی ساده برای نوشتن عناوین جذاب وجود دارد تا توجه خواننده را به خود جلب کند. در انتخاب عنوان این موارد را باید مد نظر داشته باشید:

  1. با عنوان موقت کارتان را شروع کنید.
  2. هنگامی که شروع به ویرایش عنوان می‌کنید ، به خاطر داشته باشید که عنوان دقیق و واضح باشد.
  3. در حد امکان برای جذابیت عنوان تلاش کنید (از طریق ادبیات قوی، هماهنگی کلمات و یا خوش آوایی)
  4. اگر می توانید از کلمات کلیدی برای سئو بهتر در عنوان استفاده کنید
  5. در نهایت، ببینید آیا می توانید عنوان را کوتاه کنید یا خیر. هیچ کس عنوان طولانی و طاقت فرسا را دوست ندارد. به یاد داشته باشید که گوگل 65 کاراکتر یا کمتر را ترجیح می‌دهد.

در این مرحله، از این که برای چه مخاطبی می نویسید آگاه باشید، بتوانید وبلاگ را راه‌اندازی کنید و اصول نوشتن پست وبلاگ را بدانید. گرچه درک نکات کاربردی نوشتن پست وبلاگ آسان است، اما شروع و به پایان رساندن اولین مطلب می‌تواند دشوار باشد. باهم روند نوشتن اولین پست وبلاگ را مرور کنیم.

اولین پست وبلاگ شما: انتخاب موضوع و نوشتن پست

شما با نکات فنی و عملی وبلاگ نویسی آشنا شده‌اید. اکنون وقت آن است که اولین پست وبلاگ خود را بنویسید. به خاطر داشته باشید پست اول فضای معرفی شما و وبلاگ جدیدتان نیست (مثلا "به وبلاگ من خوش آمدید! این موضوعی را بررسی خواهیم کرد. لطفا ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید).

ما در بخش قبلی به طور خلاصه به این پرداخته ایم که اولین پست وبلاگ شما نباید یک راهنما باشد. به یاد داشته باشید: شما هنوز در این زمینه اقتدار و اعتباری ایجاد نکرده اید، پس باید در مورد یک موضوع کاملاً خاص که بخش کوچکی از مخاطبان شما را هدف قرار می‌دهد، بنویسید.

این رویه ممکن است در نگاه اول غیر منطقی به نظر برسد، زیرا اگر افراد بیشتری به دنبال اصطلاح یا موضوعی می گردند ، این باید به معنی خوانندگان بیشتر برای شما باشد. اما این طور نیست، اگر یک موضوع کلی و بسیار جستجو شده را انتخاب کنید که توسط رقبای اصلی یا برند‌های معتبر بیشتری پوشش داده شده باشد، بعید است که پست شما در صفحه اول نتایج موتور جست و جو (SERP) رتبه بندی شود. با انتخاب موضوعی که تعداد کمی از وبلاگ نویسان در مورد آن نوشته اند، به وبلاگ تازه متولد شده خود شانس بیشتری برای موفقیت می‌دهید.

به‌طور خلاصه، اولین پست شما باید موضوعی جذاب و کم حجم را پوشش دهد. هنگامی که بیشتر و بیشتر در وبلاگ خود می نویسید و اقتدار و اعتبار موضوعی ایجاد می کنید، می توانید کلمات کلیدی بیشتر جست و جو شده را به تدریج پوشش دهید.

برای وبلاگ نویسی آماده‌اید؟

وبلاگ نویسی می‌تواند به شما کمک کند تا آگاهی مخاطبان از برندتان را افزایش دهید، در حوزه فعالیت‌تان یک رهبر و صاحب نظر باشید، مشتریان بالقوه را جذب کنید و نرخ تبدیل را بهبود بخشید. برای شروع و ارتقا وبلاگ‌تان، مراحل و نکاتی را که در این مطلب و قسمت قبلی به آنها پرداختیم را با دقت مطالعه کنید. فراموش نکنید که صبر و شکیبایی در مسیر تولید محتوای متنی و بلاگ نویسی حیاتی است.

پست های مرتبط