user friendly
رابط کاربری / تجربه کاربری

پنج راهکار برای داشتن یک وب‌سایت کاربرپسند

1399/11/06

خلاصه

امروزه بیش از هر زمان دیگری، برای کسب‌وکارها ضروری است که یک وب‌سایت داشته باشند. داشتن وب‌سایت نه‌تنها باعث می‌شود در فضای اینترنت دیده شوید، بلکه بر بازاریابی و فروش محصولات و خدمات شما تأثیرگذار است. با این حال، تعداد قابل‌توجهی از مالکان وب‌سایت‌ها از نرسیدن به اهدافشان گله‌مند هستند. بنابراین، طراحی وب‌سایت باید با هدف رضایت کاربران انجام شود. در این مطلب، با پنج راهکار برای داشتن وب‌سایتی کاربرپسند (User Friendly) آشنا می‌شویم

  • 1. طرح‌های جذاب بصری:

    برای اینکه یک چیدمان جذاب داشته باشید، چیدمانی را برای وب‌سایت انتخاب کنید که برای مخاطب شما آشنا به‌نظر برسد. به عنوان مثال، یک چیدمان دو یا سه‌ستونی، کاملاً رایج است. داشتن یک ستون در یک طرف، چه در سمت چپ و چه در سمت راست، در هر صفحه باعث می‌شود که ارائۀ کلی، سازگار و حرفه‌ای به نظر برسد. یک رابط کاربری مناسب هم برای ارائۀ تجربه‌ای کاربرپسند، حیاتی است. علاوه‌براین، اطمینان حاصل کنید که هویت بصری شرکت در رنگ‌بندی وبسایت منعکس شده باشد و رنگ پس‌زمینه‌ای که انتخاب کرده‌اید با فونت شما هماهنگی دارد.

  • 2. رهیابی شهودی و منطقی:

    ناوبری وب‌سایت شما باید شهودی باشد. این بدان معنی است که به رویه‌های رایجی که ظاهر و رفتار وب‌سایت را تعریف می‌کنند، پایبند باشد. ناوبری خودتان را اختراع نکنید؛ حتی اگر نحوۀ استفاده از آن را توضیح دهید، اکثریت کاربران زحمت یادگیری را به خود نمی‌دهند. یک منوی ناوبری خوب باید ساده و دارای پیوندهای مختصر باشد. اگر پیوندها زیاد باشند، یک منوی کشویی یا بهتر از آن، یک منوی بزرگ ترجیح داده می‌شود. به‌این‌ترتیب کاربران به‌راحتی قادر به گشتن در سایت و یافتن خواسته‌های خود خواهند بود.

  • 3. بارگذاری سريع:

    کاربران عموماً صبر کمی دارند و برای یک وب‌سایت کُند و سنگین صبر نمی‌کنند. 40 درصد از بازدیدکنندگان، وب‌سایت‌هایی که بارگذاری آن‌ها بیش از 3 ثانیه طول می کشد را رها می‌کنند (Kissmetrics). علاوه‌براین، سرعت دسترسی به اینترنت در کاربران، نوسان قابل توجهی دارد. به‌همین‌خاطر، زمان بارگذاری وب‌سایت باید همواره مورد بررسی قرار بگیرد. راه‌های متعددی برای سرعت‌بخشیدن به وب‌سایت شما وجود دارد. برخی از توصیه‌های معمول شامل فشرده‌سازی فایل‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت و استفاده از تصاویر با اندازۀ کوچک ( ایده‌آل این است که تصاویر کوچک برای نشان دادن پیش‌نمایش تصاویر بزرگ‌تر استفاده شوند) است.

  • 4. ابزار جستجو در وب‌سایت:

    اگر محتوای قابل‌توجه و یا مطالب متعددی در وب‌سایت دارید، استفاده از ابزار جستجو در بالای هر صفحه ضروری است. با این کار در وقت کاربران صرفه‌جویی می‌کنید؛ این کار رضایت آن‌ها را به دنبال دارد. همچنین، کاربران اگر نتوانند آنچه را که به دنبالش هستند را با استفاده از سیستم ناوبری وب‌سایت پیدا کنند، به طور طبیعی از موتور جستجو داخل وب‌سایت شما استفاده خواهند کرد. یک نکتۀ کوچک این است که اگر مورد جستجو در دسترس نباشد، نباید موردی نمایش داده شود. در غیر این صورت، کاربران گمراه می‌شوند و وب‌سایت شما را ترک می‌کنند.

  • 5. اطلاعات تماس:

    ارائه اطلاعات تماس، باعث ایجاد اعتماد‌به‌نفس می‌شود و آرامش خاطر کاربران را به دنبال دارد؛ زیرا به آن‌ها اطمینان می‌دهد که یک شرکت واقعی در پشت وب‌سایت کسب‌و‌کار وجود دارد. این کار می‌تواند تأثیر بالقوه‌ای بر عملکرد شما داشته باشد؛ به‌ویژه اگر شما محصولات و خدماتتان را به‌طور مستقیم از وب‌سایت‌ عرضه می‌کنید. بنابراین، مکانیسم‌های تماس آسان مانند فرم‌های تماس و شمارۀ خدمات به مشتریان را در قسمتی از وب‌سایت که به راحتی در دسترس باشد، قرار دهید. در هنگام برنامه‌ریزی این مکانیسم‌های تماس، لطفاً به یاد داشته باشید که برخی از کاربران هنوز هم مکانیسم‌های سنتی را برای تماس گرفتن انتخاب می‌کنند. بنابراین، در صورت امکان، ارائۀ یک آدرس فیزیکی و شمارۀ تلفن به مشتریان بالقوه‌ای که می‌خواهند اطلاعات بیشتری در مورد محصولات یا خدمات شما پیدا کنند، کمک می‌کند که با یک کلیک و یا یک تماس تلفنی با شما در ارتباط باشند.

نتیجه‌گیری

همۀ این پنج موردی که در مقالۀ بالا مطرح شدند، به وب‌سایت شما کمک می‌کند تجربه‌ای کاربرپسند‌تر به کاربران ارائه دهد. با رعایت این موارد نه‌تنها به مخاطبانتان حس راحتی را القا می‌کنید، بلکه باعث تعامل بیشتر کاربران با وب‌سایت و بازدید دوبارۀ آن‌ها می‌شوید. در نتیجه، تعداد بینندگان وب‌سایت شما بیشتر شده و اهدافتان دردسترس‌تر از همیشه خواهند بود.