marketing
بازاریابی

11 استراتژی‌ بازاریابی موفق برای کسب‌وکارهای کوچک

1400/02/24

خلاصه

فرآیند بازاریابی برای کسب‌وکارها به‌طور معمول امر آسانی نیست. در واقع در اغلب موارد، امری دشوار است. به همین دلیل، اکثر کسب‌وکارها صرف نظر از استراتژی‌هایی که برای بازاریابی استفاده می‌کنند، در تلاش‌اند تا با مخاطب هدف‌شان ارتباط برقرار کنند. این مقاله همه‌ی استراتژی‌های بازاریابی موجود را پوشش نمی‌دهد. در عوض، تمرکز روی استراتژی‌هایی است که کارآمدی‌ آنها اثبات شده باشد. استراتژی‌هایی که افراد را به سمت فروشگاه اینترنتی شما سوق می‌‌دهند و باعث افزایش درآمد کسب‌وکار شما خواهند شد. بسیاری از این استراتژی‌ها را می‌توانید همین امروز اجرایی کنید و به سرعت شاهد نتایج باشید. این مقاله شما را با بهترین و موفق‌ترین استراتژی‌های بازاریابی و مثال‌های به‌روز آشنا خواهد کرد. همچنین نکات تکمیلی برای اجرایی کردن این استراتژی‌ها نیز برای توجه شما آورده شده است.

استراتژی‌های بازاریابی

در زیر، نگاهی کلی به انواع مختلفی از بهترین استراتژی‌های بازاریابی خواهیم داشت:

  • اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing)
  • سئو (SEO)
  • بازاریابی ایمیلی (E-mail Marketing)
  • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  • بازاریابی پورسانتی (Affiliate Marketing)
  • تبلیغات گوگل (Google Ads)
  • پادکست (Podcasts)
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)
  • برنامه‌های ارجاعی (Referral Programs)

1. اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing)

بازاریابی پیامکی یا همان اس ام اس مارکتینگ یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای جذب مشتری و افزایش فروش است. 90٪ از این پیامک‌ها باز و خوانده می‌شوند (در مقایسه با آمار 20٪ - 30٪ برای ایمیل). راه‌اندازی یک کمپین پیامکی پنج دقیقه طول می‌کشد. و تقریباً با هزینه‌ی 18 تومان به ازای هر پیام ارسالی، راهی مناسب برای برقراری ارتباط با مشتری است.

همانند بازاریابی ایمیلی، پیام کوتاه نیز یک کانال بازاریابی است که با این روش می‌توانید پیام‌ها را برای مشتریان خود ارسال کنید. این کمپین‌ها می‌توانند یک کمپین یکبار مصرف باشند، مانند فروش فوق‌العاده، یا بخشی از یک کمپین، مانند یک پروسه‎ی خوشامدگویی یا یک چالش چند روزه.

یک برنامه‌ی بازاریابی پیامکی متفکرانه با طراحی خوب، باعث ایجاد آگاهی از برندتان می‌شود، فروش را افزایش می‌دهد و مشتریان شما را به بزرگترین طرفداران‌تان تبدیل می‌کند. می‌توانید با ثبت‌نام در یک پلتفرم ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه شروع کنید. همین امروز هم می‌توانید فرم‌های کسب اطلاعات را به وب‌سایت، لندینگ پیج و پروفایل‌ رسانه‌های اجتماعی خود اضافه کنید تا با این کار لیستی از مشترکان خود به‌‌دست آورید.

2. سئو (SEO)

بیشترین بازدید آنلاین فروشگاه شما از موتورهای جستجویی مانند Google حاصل خواهد شد. طبق گفته “Wolfang Digital”، کسب‌وکارهای آنلاین باید انتظار داشته باشند که 35٪ از کل بازدید و 33٪ از درآمدشان از صفحات نتایج موتورهای جستجو باشد. اگرچه این استراتژی نیاز به زمان دارد، اما دستیابی به مشتری از طریق جست‌وجو در مقابل تبلیغات پولی، ارزان‌تر است. که این امر باعث کاهش سطح هزینه‌های کسب‌وکارتان خواهد شد. اگرچه ممکن است بهینه‌سازی فروشگاه‌تان برای جستجو، کاری ترسناک به نظر برسد، اما بسیار آسان‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید.

3. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به ارسال ایمیل‌های بازاریابی برای مشتریان بالقوه و فعلی برای فروش، آموزش و ایجاد علاقه مربوط است. ایمیل شما یک کانال بازاریابی متعلق به خودتان است، یعنی این شما هستید که محتوا و فرایند توزیع را کنترل می‌کنید.

این استراتژی به یکی از مقرون به صرفه‌ترین و پربازده‌ترین روش‌های بازاریابی فروشگاه‌های اینترنتی در جهان تبدیل شده است. بهترین ویژگی این استراتژی چیست؟ شما می‌توانید برای برقراری ارتباط با مشتریان و ادامه‌دار کردن بازگشت آن‌ها، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی خودکار بسازید. به عنوان مثال:

  • ایمیل‌های معاملاتی،

    که هنگام پرداخت سفارش و یا سایر اقدامات خرید به مشتریان ارسال می‌شوند. این ایمیل‌ها بیشتر کاربردی هستند، اما برای ارسال اطلاعات کلیدی حمل‌ونقل و سفارش به مشتریان نیز مهم هستند.
  • ایمیل‌های تبلیغاتی،

    که برای ایجاد آگاهی و تبلیغ محصولات جدید طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، می‌توانید از این ایمیل‌ها برای ارسال تخفیف‌هایی با محدودیت زمانی مشخص در ایام تعطیلات و یا مناسبت‌هایی مانند جمعه‌ی سیاه (Black Friday) و یا مناسبت‌ها و تعطیلات استفاده کنید.
  • ایمیل‌های "تحریک شده"،

    بر اساس اقداماتی که خریدار انجام می‌دهد، ارسال می‌شود. به عنوان مثال، ایمیل یادآوری سبد خرید رها شده، فقط پس از اینکه مشتری پروسه‌ی خرید محصولی را نیمه کاره رها می‌کند، ارسال می‌شود.

ایجاد یک لیست ایمیل و ارسال پیام‌های جذاب، به شما برای در ارتباط بودن با مشتریان و حفظ آن‌ها کمک می‌کند. اگر کسب‌وکار شما هنوز بازاریابی از طریق ایمیل را شروع نکرده است، پس هنوز پتانسیل کسب درآمد از این بخش را دارید. خوشبختانه راه‌اندازی یک سرویس ایمیل رایگان آسان است، شروع به ساخت لیست ایمیل‌های خود کنید و درآمد کسب‌وکارتان را افزایش دهید.

4. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از بهترین راه‌های بازاریابی برندتان و ایجاد آگاهی به‌صورت آنلاین است. این کار شامل مشارکت با اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوای همسو با پیام‌ تجاری شما و تبلیغ محصولاتتان از طریق کانال‌های آن‌ها است. طبق گزارش Influencer Marketing Hub، از هر 10 بازاریاب 9 نفر معتقدند که اینفلوئنسر مارکتینگ روشی موثر است.

با این دلیل که اینفلوئنسرها تعامل کاربری بیشتری نسبت به یک برند ایجاد می‌کنند. میانگین میزان تعامل با اینفلوئنسرها حدود 5.7٪ است، تقریبا 2 برابر بیشتر از محتوایی که خود برندها در اینستاگرام منتشر می‌کنند. علاوه بر این، مشاغلی که از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند، به‌طور معمول بازگشت سرمایه بالایی را تجربه می‌کنند. طبق نظرسنجی اخیر MediaKix راجع به اینفلوئنسر مارکتینگ، پنج کانال برتر اینفلوئنسر مارکتینگ عبارتند از:

  • اینستاگرام (Instagram)
  • یوتیوب (YouTube)
  • فیسبوک (Facebook)
  • بلاگ‌ها
  • توئیتر (Twitter)

کسب‌و‌کارها فرصت‌های بی‌پایانی در اینفلوئنسر مارکتینگ دارند. یافتن یک اینفلوئنسر ممکن است وقت گیر به‌نظر برسد، اما بسترهای اینفلوئنسر مارکتینگ زیادی برای کمک به یافتن تولید‌کنندگان محتوا، شروع کمپین و پیگیری آسان معیارها وجود دارند.

5. بازاریابی پورسانتی (Affiliate Marketing)

بازاریابی پورسانتی یک استراتژی تبلیغاتی است که در آن یک کسب‌وکار، به کسب‌وکار یا شخص دیگری (همان شرکت یا فرد وابسته) پول پرداخت می‌کند تا منجر به جذب مشتری و افزایش فروش شود. به شرکت‌های وابسته غالباً حق کمیسیون پرداخت می‌شود تا آنها را ترغیب کند تا راهی برای تبلیغ شرکت و محصولات پیدا کنند. این یک روش سریع برای دستیابی به مشتریان هدف و فروش است، که تقریباً 15٪ از کل درآمد صنعت رسانه دیجیتال از این شکل بازاریابی حاصل می‌شود.

مشابه اینفلوئنسر مارکتینگ، شرکت‌های وابسته نیز با به اشتراک گذاری محصولات شما در وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره، محصولات شما را به نمایش مخاطبان‌شان می‌گذارند. این افراد هر بار که شخصی خرید می‌کند و یا از طریق لینک منحصر به فرد خودشان برای چیزی ثبت‌نام می‌کند، کسب درآمد می‌کنند. هر دو طرف این ماجرا در صورت انجام خوب این فرایند سود خواهند کرد: تجارت شما درآمد بیشتری کسب خواهد کرد و شرکت وابسته نیز از تلاش‌های بازاریابی خود درآمد خوبی بدست خواهد آورد. وقتی 81٪ از برندها درحال اجرای برنامه‌های بازاریابی پورسانتی هستند، مشخص است که شما هم باید این استراتژی را امتحان کنید.

6. تبلیغات گوگل (Google Ads)

Google Ads روشی است که استفاده از آن برای بازاریابی یک کسب‌وکار اینترنتی، اصلا خوب جا نیافتاده است. تعداد قابل توجهی از کسب‌وکارها به دلیل کارکرد آسان‌تر به سراغ تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک یا اینستاگرام می‌روند، اما فرصت جذب مشتری در بزرگترین موتورهای جست‌وجوی جهان: Google و YouTube را از دست می‌دهند.

شما می‌توانید بودجه‌ای انعطاف‌پذیر را به این کار اختصاص دهید و فقط وقتی شخصی روی تبلیغ شما کلیک کرد، هزینه پرداخت کنید و مخاطبان خاص را براساس رفتارها و اقدامات گذشته‌شان هدف قرار دهید. اما آنچه Google Ads را جذاب می‌کند انواع تبلیغاتی است که می‌توانید برای جلب نظر مشتریان استفاده کنید.

برای مثال، فرض کنید در حال فروش پودر پروتئین هستید. بیش از 110,000 نفر هر ماه این عبارت را جستجو می‌کنند. این یک اصطلاح خاص است که چون ارتباط نزدیکی با محصول فرضی شما دارد، به‌احتمال نرخ تبدیل بالایی نیز برای شما به همراه خواهد داشت.

می‌توانید از تبلیغات متنی که به صورت لینک آبی و URL سبز نشان داده می‌شوند، استفاده کنید. آن‌ها از نتایج ارگانیک جست‌وجو با یک برچسب تبلیغاتی متمایز می‌شوند.همچنین می‌توانید تبلیغات خرید Google را اجرا کنید، که به شکل یک لیست، محصول شما در کنار محصولات مختلف، با قیمت و امتیاز نشان داده می‌شود. این لیست دارای یک برچسب تبلیغاتی کوچک در بالای گوشه سمت چپ محصول است.

راه اندازی Google Ads کمی مشکل است. اما اگر مایل هستید یاد بگیرید چگونه با آن تبلیغ کنید، می‌توانید به یک بازار هدف عظیم با قصد خرید بالا دسترسی پیدا کنید، کمپین های هدف گیری مجدد انجام دهید و فروش و بازدید بیشتری را در زمانی کم‌تر، تجربه کنید.

7. پادکست

مردم هر هفته در حال گوش دادن به پادکست‌های بیشتری هستند. یک نظرسنجی توسط Edison Research نشان می‌دهد که تعداد افرادی که در ایالات متحده در حال گوش دادن به پادکست هستند، در طول 5 سال گذشته، 175٪ افزایش داشته است. تقریباً 90 میلیون نفر هر ماه به یک پادکست گوش می‌دهند.

دو روش برای بازاریابی یک تجارت نوپا با استفاده از پادکست وجود دارد:

  • پادکست خود را شروع کنید
  • مهمان پادکست شخص دیگری شوید

ساخت پادکست می‌تواند راهی عالی برای جذب مخاطبان و گسترش کسب‌وکار شما باشد. برای ایجاد آن نیازی ندارد که فردی فنی باشید و همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه هنگفت هم ندارد. اما ممکن است مدتی طول بکشد تا بازخورد دریافت کنید. میزبانان پادکست‌ها، همیشه به دنبال افراد جذاب برای مصاحبه هستند.

8. بازاریابی در شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین استراتژی‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک است. این کار شامل استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ و فروش محصولات، خدمات و برند شما است. برندها می‌توانند از تاکتیک‌های بازاریابی مجانی (ارگانیک) و یا پولی برای افزایش فروش اینترنتی و دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

شبکه‌های اجتماعی شامل موارد متداولی هستند که اکثر مردم آن‌ها را می‌شناسند، مانند فیس‌بوک و توییتر. اما شبکه‌های اجتماعی کمتر شناخته شده‌ای هم وجود دارند که برندها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. تعیین شبکه اجتماعی مناسب برای برند شما به آنچه می‌فروشید، اطلاعات مشتریان و اهداف کلی بازاریابی شما بستگی دارد.

شبکه‌های اجتماعی محبوب:

  • تیک‌تاک (TikTok)
  • اینستاگرام (Instagram)
  • فیسبوک (Facebook)
  • لینکدین (LinkedIn)
  • اسنپ‌چت (SnapChat)
  • وی‌چت (WeChat)
  • توئیتر (Twitter)

بازاریابی موثر در شبکه‌های اجتماعی باید شامل محتوا، زمان‌بندی پست‌های مربوط به محصول باشد. اما کسب بهترین نتیجه در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فرایندی بیشتر از معرفی برند شماست (این نتیجه در گروی درک، جذب و واکنش به مخاطبان و دنیایی است که در آن زندگی می کنند). از آنجا که بسیاری از برندها از رسانه‌های اجتماعی صرفاً به عنوان تریبونی برای فروش محصولات‌شان استفاده می‌کنند، اگر یکی از کسانی باشید که با مخاطبان خود ارتباط واقعی ایجاد می‌کنند و کمی شادی به زندگی روزمره آنها بیافزایید، نتیجه‎ی شگفت‌انگیزی خواهید گرفت.

9. بازاریابی محتوا (Content Marketing)

صاحبان کسب‌وکارها از اهمیت ایجاد حضوری پررنگ در اینترنت آگاه هستند. آنها فروشگاه‌های اینترنتی درخشان می‌سازند، در زمینه‌ی تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کنند و زنجیره‌ای از ایمیل، برای جذب مشتری می‌سازند. اما اگر به استراتژی محتوای آنها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که اکثر آنها هیچ چیزی برای گفتن ندارند.

این کار فرصتی از دست رفته برای کسب‌وکارهای اینترنتی است، به‌ویژه در بازارهای مختلفی که محتوا در آن‌ها کم کار شده و بهینه نیست. برندهای برجسته آنهایی هستند که در حال تبدیل شدن به سازندگان و تولیدکنندگان محتوا و یافتن راه‌های جدید برای نزدیک شدن و تعامل با مخاطبان خود هستند.

انواع محتوایی که یک برند می‌تواند تولید کند شامل موارد زیر است:

  • وبلاگ نویسی
  • وبینارها
  • خبرنامه‌ها
  • فایل ویدئویی
  • فایل صوتی
  • اینفوگرافیک‌ها
  • معرفی‌نامه کسب‌و‌کار
  • مسابقه‌ و اهدای جوایز
  • انجمن‌ها گفت‌وگو
  • مهمان شدن در پادکست‌ها
  • استریم زنده

این لیست ادامه دارد. انواع محتوایی که تولید می‌کنید به این بستگی دارد که مخاطب شما چه کسی است و وقتش را چگونه می‌گذراند. با در نظر گرفتن این که تولید محتوای داخلی بیش از سه برابر تاکتیک‌های بازاریابی خارجی مخاطبان را جذب می‌کند(با 62٪ هزینه کمتر) متوجه می‌شویم که این کار به وضوح استراتژی بازاریابی سودآوری است که همین امروز باید در کسب‌وکارتان استفاده کنید.

10. بازاریابی ویدئویی

بر کسی پوشیده نیست که مردم از محتوای ویدئویی لذت می‌برند، حال می‌خواهد فیلم، تیکتاک، یوتیوب و یا هر ویدئوی دیگری باشد.‌ بر اساس تحقیقات اخیر Wyzowl، 92٪ از کسب‌و‌کارها، محتوای ویدئویی را برای استراتژی کلی بازاریابی خود مهم می‌دانند.

برای اطمینان از اینکه با مخاطب هدفتان در تعامل هستید، بازاریابی ویدئویی باید جایگاه ویژه‌ای در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما داشته باشد. اما برای اینکه از جدیدترین روندها استفاده کنید، باید بدانید که بازاریابان محتوای ویدیویی در حال تولید چه نوع محتوایی هستند.

روندهای برتر ویدیویی عبارتند از:

  • ویدیوهای توضیحی (که 72٪ از بازاریابان در حال تولید این ویدئوها هستند)
  • ویدیوهای ارائه مطالب (48٪)
  • ویدیوهای فروش (42٪)
  • تبلیغات ویدیویی (42٪)

رویکردهایی مانند فیلم‌های کوتاه (فرض کنید TikTok) و پخش مستقیم (Live Streaming) نیز در حال تثبیت جایگاه‌شان در این استراتژی هستند. برندهای دارای کسب‌وکار آنلاین می‌توانند با فروش مستقیم محصولات‌شان از طریق این ویدیوها، درآمدزایی کنند.اگر ویدیو به‌خوبی ساخته شود، می‌تواند به شما کمک کند از رقبا پیشی بگیرید و در یکی از موثرترین استراتژی‌های بازاریابیِ این روزها، پیشرفت چشم‌گیری داشته باشید.

11. برنامه‌های ارجاعی (Referral Programs)

برنامه‌های ارجاعی به این دلیل کارآمد هستند که مشتریان برای کسب اطلاعات مطمئن در مورد برندها و خدمات به دوستان، آشنایان و تجربیات دیگران مراجعه می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که توصیه‌های دوستان و خانواده تأثیر بیشتری نسبت به تأییدیه افراد مشهور دارد، این نتیجه مهر تاییدی است بر اینکه تبلیغات دهان به دهان هنوز هم برای برندهایی که می‌خواهند در عصر امروز مطرح شوند، مهم‌اند.

برنامه‌های ارجاعی نیز نیازی به پیچیدگی ندارند. برای مثال، برای بدست آوردن مشتریان جدید می‌توانید از یک مدل ساده "50 هزار تومان بدهید، 50 هزار تومان دریافت کنید" استفاده کنید. تنها کاری که یک فرد باید انجام دهد این است که برند را به یک دوست توصیه کند (از طریق لینک یا کد) و وقتی آن دوست خریدی انجام دهد، هر دو طرف 50 هزار تومان تخفیف خواهند گرفت، روشی ساده و موثر.

تکنیک‌های بازاریابی آنلاین را بهبود ببخشید

بازاریابی کسب‌وکارتان فرایند پیچیده‌ای نیست. استراتژی‌هایی که بالا در مورد آن‌ها صحبت کردیم، برای همه کسب‌و‌کارها کاربرد دارند. برای دیدن نتایج آن‌ها فقط به کمی دانش اجرایی و پیاده‌سازی خوب نیاز دارید. برخی از استراتژی‌ها ممکن است بهتر از بقیه کار کنند ولی این شما هستید که باید هرکدام را آزمایش کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. در این صورت می‌توانید بیشتر در استراتژی‌های مناسب سرمایه گذاری کرده و با تلاش کمتری کسب و کار خود را به بازار عرضه کنید.

پست های مرتبط