Branding
برندسازی

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام کسب‌وکار

1400/03/02

خلاصه

نام کسب‌وکار چیزی فراتر از کلمات است و تأثیر بلند مدتی بر مسیر بازاریابی و برندسازی شما دارد. به همین دلیل است که فرآیند انتخاب نام برای کسب‌وکارتان از اهمیت بالایی برخوردار است. روند انتخاب نام کسب‌وکار ممکن است در ابتدا ساده به نظر می رسد، اما عوامل زیادی در ایجاد یک نام تجاری موفق دخیل هستند. به کمک این مطلب، کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار می‌توانند از این مرحله مهم در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار به‌راحتی عبور کنند.

در اینجا توجه شما را به 10 نکته عملی برای پیدا کردن نام کسب‌وکار که در گذر زمان کیفیت خود را حفظ کند و خلاقانه باشد، جلب می‌کنیم:

  • کلمات ترکیبی استفاده کنید
  • نام را پیچیده نکنید
  • علایق مخاطبان‌تان را بشناسید
  • اسمی مقیاس‌پذیر انتخاب کنید
  • اختصارسازی کلمات را در نظر بگیرید
  • از روندها آگاه باشید
  • داستان‌تان را بگویید
  • مطمئن شوید آوای خوبی داشته باشد
  • نام را با گروهی از مخاطبان آزمایش کنید
  • مطمئن شوید که در دسترس باشد

1. کلمات ترکیبی استفاده کنید

علاوه بر جذابیت، ترکیب دو کلمه می‌تواند منجر به ترکیبی متمایز شود که هم معنی درستی داشته و هم هیجان‌انگیز باشد. به همین دلیل ترکیب‌ها به طرز شگفت‌آوری در نام‌گذاری کسب‌وکارها خوب عمل کرده‌اند، مانند Groupon (group و coupons) و Instagram (instant camera و telegram). این کلمات مرکب نه‌تنها جالب‌تر از کلماتی هستند که فرهنگ لغت به ما ارائه می‌دهد، بلکه با هدفی مشخص ترکیب شده‌اند. با نوشتن کلمات مرتبط با محصول یا خدمات خود شروع به ایجاد ترکیب‌های متنوع کنید. اگر کسب‌وکار شما دارای دو یا چند مفهوم است، این فرصتی عالی برای اطمینان از انعکاس هر همه ایده‌ها در نام‌تان است.

سپس، هجاهای آخر کلمه اول و هجاهای آغازین کلمه دوم را حذف کنید. کلمه اصطلاح‌شده خود را روی کاغذ بنویسید و یک بررسی سطحی کنید. آیا واژه تازه اختراع شده شما ناخوشایند است، یا شخصیت دارد؟ اگر به کار بیشتری احتیاج دارد، می‌توانید برای ویرایش بیشتر، بازی کردن با املای نام‌ها را در نظر داشته باشید، مانند Netflix (internet و flicks). از این گذشته، این نام در سند رسمی برنامه‌ی کسب‌وکار شما، نقش قابل توجهی دارد، بنابراین باید مطمئن شوید که حرفه‌ای و معتبر به نظر می‌رسد.

2. نام را پیچیده نکنید

انتخاب نام تجاری که گفتنش آسان باشد و به خاطر سپرده شود، به شناخته شدن برند شما کمک می‌کند. از استفاده‌ی نام‌هایی که سخت ادا می‌شوند و می‌توانند مشتریان بالقوه را گیج کنند، خودداری کنید. شما نمی‌خواهید به دلیل عدم شفافیت نام‌تان، هر روز غلط املایی دیگران را اصلاح کنید. در عین حال، از معمولی بودن خودداری کنید. انتخاب یک نام تجاری خاص برای کسب‌وکار شما، به تمایز آن از سایر رقبا کمک خواهد کرد.

3. به دنبال علایق مخاطبان‌ باشید

یک نام عالی باید اطراف کسب‌و‌کار و محصولات آن هیاهو ایجاد کند. غول سوپرمارکت Whole Foods (به معنی همه‌ی غذاها یا غذاهای کامل) را در نظر بگیرید، نام آن نشان‌دهنده تندرستی و سلامتی در بازار هدف است اما هنوز به قدری گسترده است که می‌تواند نظر همه خریداران مواد غذایی را جلب کند. نام کسب‌وکار شما لزوماً نباید معنای واضحی را بیان کند اما باید با برانگیختن یک علاقه، خاطره یا حس خاص در مخاطبان شما طنین‌انداز شود.

4. نامی مقیاس‌پذیر انتخاب کنید

به عنوان صاحب یک کسب‌وکار در حال رشد، تصمیمات بسیاری وجود دارد که باید هنگام سرپا کردن کسب‌وکارتان بگیرید. چون راهی برای پیش‌بینی وضعیت شرکت شما در سال‌های پیش‌رو وجود ندارد، شما باید نامی انتخاب کنید که رشد کارآفرینانه‌ی شما را با گذشت زمان محدود نکند.

تصور کنید اگر شرکت کفش Vans اسمی را انتخاب می‌کرد که فقط روی کفش تمرکز داشت. در حالی که این روزها این شرکت بین المللی، در بسیاری موارد دیگر از جمله لباس، لوازم جانبی مد و کوله پشتی به یک نام بزرگ تبدیل شده است. به عنوان مثال هنگام انتخاب یک نام تجاری، از نام های مبتنی بر یک مکان جغرافیایی خاص اجتناب کنید. زیرا ممکن است کسب‌وکار شما به شهرها، کشورها یا قاره‌های دیگر گسترش پیدا کند.

5. اختصارسازی کلمات را در نظر بگیرید

در کنار کوتاه و ساده نگه داشتن، پیش از انتخاب نام کسب‌وکارتان، کلمه‌ی مخففی را که در ادامه همراه نام تجاری شما می‌آید را در نظر بگیرید. کلمه‌ی مخفف اصطلاحی است که از حرف اول هر کلمه در یک عبارت تشکیل می‌شود. در حقیقت، چندین شرکت چند میلیارد دلاری وجود دارد که با نام اختصاری خود بهتر از نام کامل شناخته می شوند، از جمله IBM (International Business Machines) و CVS (Consumer Value Stores).

اگرچه ممکن است تمایلی به استفاده از مخفف نام کسب و کار خود نداشته باشید، اما به هر حال ممکن است مشتریان یا شرکت‌های دیگر به حروف اول مراجعه کنند. برای جلوگییری از نتیجه‌ای عجیب و گاهی شرم آور، کمی وقت بگذارید تا معنای اختصار نام خود را با دقت بررسی کنید.

6. از روندها آگاه باشید

کسب‌وکارهایی که با موفقیت در طول زمان متحول شده‌اند، همگی یک وجه مشترک دارند، آنها از افتادن در دام روندها جلوگیری کرده‌اند. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، حتی مسئله و یا موضوعی تازه هم می‌تواند به سرعت به موضوعی قدیمی تبدیل شده و از یادها برود.

مثلا روند اخیر "حذف مصوت" و ظهور نام های تجاری بین‌ المللی مانند Flickr، Grindr و Scribd را در نظر بگیرید. اگرچه ممکن است انجام این کار در آن زمان خاص، بسیار جالب و جذاب به نظر برسد، اما هنوز هم چالش‌هایی مانند آسان نبودن گفتن، هجی کردن یا تشخیص این اسم‌ها در دنیا وجود دارد. درعوض، باید بین انتخاب نام تجاری که مدرن باشد و نسبت به تغییرات احتمالی ماندگار باشد، تعادل ایجاد کنید.

7. داستان خود را بگویید

داستان‌سرایی راجع‌به ایجاد ارتباط با افراد دیگر است. به این دلیل که یک داستان عالی، احساسات و عواطف خاصی را بر می‌انگیزد، و باعث افزایش اعتبار نام تجاری مربوطه می‌شود.

برای مثال حکم‌رانی جهانی برند بستنی Ben & Jerry’s را در نظر بگیرید. امروز، این نام تجاری موفقیت چشم‌گیر دو مرد، Ben و Jerry را جشن می‌گیرد، که هرگز از رویاهای خود دست نکشیدند. وب‌سایت این شرکت می گوید: "با یک دوره مکاتبه‌ای 5 دلاری در ساخت بستنی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و سرمایه گذاری 12000 دلاری (4000 دلار از آن را وام گرفته بودند)، بن و جری اولین فروشگاه بستنی خود را در یک پمپ بنزین بازسازی شده در شهر برلینگتون ایالت ورمونت افتتاح کردند. آنها با درج نام و داستان منحصربه‌فرد خود در نام تجاری‌شان، محصولی را خلق کردند که نشان دهنده‌ی زحمات و سخت‌کوشی آنهاست.

8. مطمئن شوید آوای خوبی داشته باشد

با بلند خواندن و توجه به صداگذاری نام کسب‌وکارتان، بررسی‌های لازم را انجام دهید. شما می‌خواهید پیش‌بینی کنید که آیا هنگام گفتن این نام در یک مکالمه، فیلم یا صداهای ضبط شده، آوای خوبی دارد یا خیر.از نام خود در جملات استفاده کنید و در مورد آن با آشنایان خود صحبت کنید. چگونه روی زبان می‌نشیند؟ اگر شخصی در تلفظ نام تجاری شما مشکل داشته باشد، ممکن است علاقه‌اش نسبت به صحبت درمورد برندتان به کلی از بین برود. به‌طور قطع این مسئله‌ی ایده‌آلی نیست و باید از این اتفاق جلوگیری کنید.

9. نام را با مخاطبان آزمایش کنید

یک روش موثر برای اعتبارسنجی نام کسب‌وکار، برقراری ارتباط با دوستان، خانواده، شرکا و سرمایه گذاران برای شنیدن نظر آنهاست. صحبت با آن‌ها در این مرحله ابتدایی از کسب‌وکار، می‌تواند الهام‌بخش شما باشد یا باعث شود که شما در انتخاب نام خود تجدید نظر کنید. در طی این مکالمات، لیستی از سوالات را برای پاسخگویی مخاطبان فراهم کنید، مانند این که نامی که انتخاب کرده‌اید چه احساسی به آنهت می‌دهد؟ و آیا هجی کردن نام آسان است یا دشوار؟ هدایت توجه آنها به این جنبه‌ها می‌تواند منجر به گرفتن بازخورد سازنده‌تری شود.

اگر خود را در حال توضیح یک داستان طولانی و پیچیده در مورد نام‌تان دیدید، این را یک نتیجه‌ی نامطلوب برای آنچه که به دنبال بدست آوردنش بودید در نظر بگیرید. شما می‌خواهید نام کسب‌وکارتان بر زبان همه باشد، بنابراین باید بدون نیاز به توضیح، سریع و به یادماندنی باشد.

10. مطمئن شوید نام مورد نظر در دسترس است

اطمینان حاصل کنید که مالکیت نام تجاری مورد نظر در حال حاضر توسط شرکت‌های دیگر استفاده نمی‌شود. برای این کار، چند راهکار وجود دارند که به آنها می‌پردازیم:

  • موتورهای جست ‌و جو:

    به سایت‌هایی مانند Google و Bing مراجعه کنید تا ببینید هنگام جستجوی نام مورد نظر شما چه چیزی ظاهر می‌شود. علاوه بر این، اگر در سطح بین المللی تجارت می‌کنید از نظر فرهنگی نیز کشورهایی در آن‌ها قصد انجام تجارت دارید را مورد بررسی قرار دهید.
  • در دسترس بودن دامنه:

    حضور در فضای اینترنت از طریق وب‌سایت شخصی‌تان به عنوان یک کسب‌وکار اهمیت ویژه‌ای دارد. پس هنگام ایجاد وب‌سایت، نام دامنه باید کاملا مرتبط با نام کسب‌وکار شما باشد و توسط شخص و کسب‌وکار دیگری قبلاً گرفته نشده باشد.
  • شبکه‌های اجتماعی:

    برای اطمینان از در دسترس بودن نام مد نظرتان، در شبکه‌های اجتماعی نیز باید جستجو کنید. صفحه‌ی اینستاگرام و سایر جنبه‌های برندسازی در شبکه‌های اجتماعی، برای کسب‌وکار آینده‌تان به اندازه‌ی نام دامنه شما مهم است.
  • خدمات ثبت کسب‌وکارها:

    در آخر، بررسی کنید که شخص دیگری قبلاً نام تجاری مشابه شما را به‌صورت رسمی ثبت نکرده باشد. با مراجعه به نهاد‌های مربوط و بانک‌های اطلاعاتی با روند ثبت رسمی کسب‌و‌کار و نام تجاری آشنا شوید.

قبل از به اشتراک گذاشتن نام‌تان با دنیا، دوباره همه جوانب را بررسی کنید. آیا می توانید نام خود را روی بیلبورد یا در اخبار تصور کنید؟ چشمان خود را ببندید و سعی کنید تصور کنید که این اتفاق افتاده است. این کار به شما امکان می‌دهد که ببینید آیا واقعاً اسم مناسبی انتخاب کرده‌اید یا خیر. ایده‌تان را یک شب یا حتی چند هفته قبل از رسمی شدن نام تجاری‌تان به‌خوبی تجزیه و تحلیل کنید. به یاد داشته باشید که تغییر آن در آینده، مثلاً در اسناد حقوقی و دارایی‌های برندتان، بسیار پیچیده‌تر از انجام آن در حال حاضر است.

نیازی به گفتن نیست ولی اطمینان داریم که شما به ابزارها و مهارت‌های مناسبی مجهز هستید تا فعالیت کسب‌وکار خود را به قله‌های جدیدی برسانید. بعد از بررسی همه‌ی موارد مطرح شده، مهم نیست که چطور به یک نام تجاری می‌رسید ولی مطمئن شوید که شخصاً از انتخاب‌تان خوشحال هستید.

پست های مرتبط