روش‌های برندسازی
برندسازی

9 روش برندسازی که باید بدانید: قسمت دوم

1400/05/25

خلاصه

در قسمت اول با الفبای برند‌سازی آشنا شدیم و انواع متنوعی از برند‌سازی که آگاهی از آنها برای شما و کسب و کارتان اهمیت بالایی دارد را مطرح کردیم. از نظر کاربردی، هر استراتژی برند‌سازی در راستای شناخت بازار هدف و خلق ارزش و ... روش متفاوتی دارد. اما آشنایی با تمامی روش‎‌های مرسوم به شما کمک می‌کند محیط کسب وکار و رقبایتان را بهتر شناسایی کنید و استراتژی بهینه را انتخاب کنید. در قسمت دوم و پایانی، روش‌هایی مانند برندسازی جغرافیایی، آنلاین، آفلاین، خدمات محور و به ویژه برندسازی مشارکتی که از موارد پول‌ساز و آینده دار است را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برندسازی جغرافیایی

گرچه این شکل از برندینگ معمولا برای هتل‌ها و صنعت توریسم به کار می‌رود اما می‌تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد. برندسازی جغرافیایی عموما به دو شکل استفاده می‌شود. اولی برای مکان‌های جغرافیایی خاص (روستاها، شهرها، کشورها، مناطق) استفاده می‌شود که به دنبال افزایش و گسترش توریسم برای حمایت از اقتصاد منطقه‌اند.

دومی برای محصولات به‌خصوص که فقط در یک موقعیت جغرافیایی خاصی تولید می‌شود به کار می‌رود، همچون آووکادو مکزیک یا سیگار برگِ کوبایی. این ویژگی‌ها با عنوان نشانه‌های جغرافیایی (GI) نیز شناخته می‌شوند که با تاکید به شهرت منطقه جغرافیایی خاصی، به محصول آن منطقه اصالت می‌بخشند و به کیفیت آن تاکید می‌کنند.

برندسازی جغرافیایی

هلسینکی، پایتخت فنلاند یک مثال عالی از برندسازی جغرافیایی است. در سال 2017، این شهر ساحلی، هویت برندی جدیدی پیدا کرد. برندی که بازتاب ماهیت پرتحرک، سنت‌های معروف، معماری منحصربه‌فرد و فرهنگ نوردیک شهر است. طبق گفته استودیو طراحی ورکلیگ (Werklig) که مسئولیت طراحی ظاهر جدید را بر عهده داشت، لوگو شهر هلسینکی بر اساس مشخص‌ترین نشانه شهر یعنی نماد قدیمی هلسینکی طراحی شده است.

لوگو جدید به‌نوعی طراحی شده است که منطبق با جنبه‌های متفاوت شهر باشد. موتیف موج‌ها هم از نماد قدیمی شهر برگرفته شده است. لوگو شهر به همراه رنگ‌های روشن و فونت سانس سریف بازتاب‌دهنده جنبه‌های پیشرو و مدرن شهر و ریشه‌های سنتی‌اش هستند.

برندسازی جغرافیایی

برندسازی خدمات

در مقایسه با انواع دیگر برندسازی که تاکنون بررسی کرده‌ایم، برندسازی خدمات به‌جای محصول فیزیکی، خدمات خاصی را به مشتری ارائه می‌دهد. از جایی که بیشتر خدمات خروجی یا نتیجه فوری ندارند، برند سازی‌شان سخت‌تر است.

فرض کنیم که یک کسب‌وکار آموزشی راه‌اندازی می‌کنید. بایستی به دنبال راه‌هایی باشید که با آن‌ها، مشتری‌ها را قانع کنید که با استفاده از خدمات آموزشی شما، در آزمون مدنظرشان موفق می‌شوند، به دانشگاه راه می‌یابند یا زبان مطلوبشان را فرامی‌گیرند. اما اگر که تاکنون شاگردانی نداشته‌اید چطور می‌توانید شهرتی قانع‌کننده برای خود درست کنید؟ اینجاست که برندسازی خدمات به خلاقیت و استراتژی نیاز دارد.

از جایی که برندینگ خدمات و سرویس بسیار تجربی است، روابط با مشتری معمولا حرف اول را می‌زنند. تلاش برای ارائه خدمات درجه‌یک و باکیفیت به مشتری نه‌تنها باعث استحکام برندتان می‌شود بلکه به شهرتش هم می‌افزاید. افزودن قابلیت چت زنده به وب‌سایت یکی از راهکارهایی است که امکان پاسخ‌دهی هم‌زمان به وجود می‌آورد و رابطه با مشتری را گسترش می‌دهد. در همین راستا، با داشتن حضور مجازی فعال می‌توانید با روش‌های خلاقانه‌ای آگاهی نسبت به خدماتتان را افزایش دهید.

به یکی از خلاقانه‌ترین نمونه‌های برندسازی خدمات توجه کنیم. شرکت گو کلین کو (Go Clean Co) یک شرکت کانادایی است که خدمات نظافتی ارائه می‌دهد و امکانات این حوزه را دستخوش تحول کرده است. این شرکت با بنیان‌گذاری سارا مک‌الیستر ابتدا به‌عنوان یک شرکت کوچک فعالیتش را آغاز کرد و هم‌اکنون بیش از یک میلیون فالوور در اینستاگرام، ارائه خدمات گسترده و شهرت کم‌نظیری دارد.

مک‌الیستر با عنوان «ملکه نظافت قرنطینه» نیز شناخته می‌شود که البته اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت در دوران قرنطینه دارد. گو کلین کو نه‌تنها به تیم نظافتچی‌های ماهرش معروف به cleanarmy# معروف است، بلکه راهنمایی‌های متنوعی در مورد نظافت، هم در فضای مجازی و هم در قالب دفترچه ارائه می‌دهد. راهنمایی‌های در مورد نابودی هر لکه و کثیفی.

حساب اینستاگرام گو کلین کو مملو از استوری‌های پیش و پس از عملکرد تیم نظافتچی‌ها و نمایش حذف سرسخت‌ترین لکه‌ها و مرتب کردن نامرتب‌ترین محیط‌ها است. شعار «پاک‌کننده، دعا، عشق» شرکت خود تبدیل به یک کالا شده است که به همراه کارت‌های هدیه، نشان لباس و ... از وب‌سایت قابل تهیه است.

گو کلین کو با لوگو، اصطلاحات، هشتگ‌ها و مایع محلول مخصوص خود ثابت کرده است که اگر برندسازی خدمات به‌درستی انجام شود می‌تواند بسیار سودمند واقع شود. اگر شهرتتان به‌اندازه کافی زیاد باشد، مشتری‌های برای دریافت سرویس‌هایتان صف خواهند کشید.

برندسازی خدمات

برندسازی آنلاین

برندسازی آنلاین به جای‌گیری و شناخته شدن شرکت در بازار با بهره‌گیری از وب‌سایت‌ها، فضای مجازی و هر پلتفرم اینترنتی مربوط می‌شود؛ بنابراین برندسازی آنلاین همیشه باید باثبات، منسجم و در راستای هویت برندتان باشد.

این به این معناست که طراحی وب‌سایت، شیوه بازاریابی ایمیلی یا حتی نام دامنه وب‌سایتتان بایستی هم‌راستا با پرسونای برندتان باشد تا مشتریان در فضای آنلاین هم برندتان را بشناسند و همان تجربه آشنا را کسب کنند.

به برند آتریپاپ (Atripoppe) توجه کنید. برندی پیشرو در تولید حامل کودک که انقلابی در این زمینه ایجاد کرد. بنیان‌گذار آنا وان دن بوگرت در تلاش است که با شعار «مادری به شیوه نوین» چارچوب مراقبت از فرزند را عوض کند. او اذعان می‌کند: «آتریپاپ همیشه در راستای توانمندسازی و آزادی تلاش کرده است. آزادی در شنیدن صدای درون و آزادی در نحوه تحرک در این جهان»

با طرح پلنگی جذاب و جنس ابریشم و پشم ویکوانیا (گران‌ترین پشم جهان) این حامل‌های کودکان می‌توانند قیمتی به‌اندازه 7800 دلار داشته باشند. محصول حامل بچه زایتجستِ آتریپاپ انتخاب مشاهیری چون کریسی تایگن، جسیکا آلبا بوده است. آتریپاپ همچنین با گروه رولینگ استونز همکاری کرده است! برند با موفقیت پرسونای «انتخاب مادران اهل مد» را برای خود ایجاد کرده است.

نام آتریپاپ، لوگو و حامل بچه‌های خاصشان، به‌راحتی قابل‌شناسایی است و کسب‌وکارشان انحصارا به شکل آنلاین است. برندسازی آنلاین آتریپاپ در وب‌سایت به روزشان قابل‌مشاهده است. وب‌سایت پدران و مادران مد روز را نشان می‌دهد که با ظاهر جذاب و همراهی فرزندشان، مشغول به زندگی روزمره‌شان هستند. همین ظاهر در صفحه اینستاگرامشان هم قابل‌مشاهده است. تصاویر سیاه‌سفید از والدین جذاب در محیط‌های جالب که به شکل موثری جذابیت پوشیدن حامل بچه آتریپاپ را نشان می‌دهند. آتریپاپ شاید بهترین حامل بچه در جهان نباشد اما با موفقیت خود را به‌عنوان شیک‌ترین تثبیت کرده‌اند.

برندسازی آنلاین

برندسازی آفلاین

برخلاف برندسازی آنلاین، برندسازی آفلاین مربوط به هر چیزی است که خارج از فضای اینترنت رخ می‌دهد. گرچه ما در دوران دیجیتال زندگی می‌کنیم، نباید از جنبه‌های حساس و مهم برندینگ همچون خود کالا، بسته‌بندی، تبلیغات کاغذی، بیلبوردها یا تبلیغ در مترو، اتوبوس و نیمکت‌های شهری غافل شد.

بازاریابی آفلاین می‌تواند شامل برنامه‌هایی چون قرعه‌کشی، دورهمی، فروش غرفه‌ای و ... نیز باشد. همچنین بهره‌گیری از هر شیوه‌ای برای تبلیغ برند و جلب‌توجه به آن در فضای واقعی مانند تبلیغ میدانی بخشی از برندسازی آفلاین است.

برندسازی آفلاین از مرزهای خود فراتر می‌رود و به تمام انواع برندسازی از برندینگ شخصی گرفته تا سازمانی مرتبط است و جهت دستیابی به مشتری در جذاب‌ترین روش‌های ممکن، نیازمند تفکر و روش‌های خلاقه است. این شکل از برندسازی می‌تواند باعث جلب‌توجه و دیده‌شدن در فضای واقعی شود و مشتریان را با کسب‌وکارتان آشنا می‌کند.

لیوان‌های استارباکس مخصوص دوران تعطیلات را به‌خاطر بیاورید. مردم تمام سال منتظر لیوان‌های مخصوص که نشانگر آغاز تعطیلات هستند می‌مانند. درحالی‌که طعم قهوه عوض نشده، تجربه نوشیدن آن از این لیوان‌های جذاب و اشتراک در اینستاگرام، فروش را افزایش می‌دهد.

باید توجه کرد که لیوان‌های نوستالژیک همیشه بازخورد خوبی دریافت نمی‌کنند. امروزه این طرح‌ها به‌خاطر مسائل مربوط به ارزش‌های امریکایی، دین، گستردگی و عدم توجه به اقلیت‌ها جنجال‌آفرین شده‌اند. اما به‌هرحال این لیوان‌ها اکنون بخشی از فرهنگ امریکایی شده‌اند. چه بخواهید چه نه، باید انتظار داشته باشید که با شروع سال نو، سروکله لیوان‌ها پیدا شود چراکه این طرح بخش موفقی از برندسازی آفلاین استارباکس شده است.

برندسازی آفلاین

برندسازی مشارکتی

حال که با انواع مختلف برندسازی آشنا شدید، اجازه دهید نوع دیگری که دو برند مختلف را باهم ترکیب می‌کند، یعنی برندسازی مشارکتی را هم بررسی کنیم.

برندسازی مشارکتی زمانی رخ می‌دهد که دو یا تعداد بیشتری برند طی یک همکاری استراتژیک در کنار هم قرار می‌گیرند و هدف این است که آگاهی بیشتر نسبت به تمام شرکا حاصل شود. مهم‌تر اینکه وقتی دو برند که ارتباط چندانی باهم ندارد، با یکدیگر ترکیب می‌شوند، هرکدام به گروه جدیدی از مخاطبان معرفی می‌شود. بدین ترتیب یک برند از اعتبار خود برای تبلیغ و شناساندن برند همکارش به مخاطبان خود استفاده می‌کند و هر دو طرف از این همکاری سود کسب می‌کنند.

یک مثال عالی از برندسازی مشارکتی همکاری برند خرده‌فروشی آنلاین ASOS با بنیاد GLAAD برای طراحی مجموعه فصلی خاص ASOS DESIGN X GLAAD است. مجموعه‌ای از البسه مردانه - زنانه که سود حاصل از فروششان به طور کامل به بنیادهای حمایت از حقوق اقلیت‌ها اهدا می‌شد.

طراحی چندرنگ مجموعه که در ماه ژوئن عرضه شد، نه‌تنها به نفع اقلیت‌ها بود بلکه ASOS را به‌عنوان برندی برای تمام گروه‌ها تثبیت کرد. ASOS به‌خاطر حمایت از اندام طبیعی هم شناخته شده است و از مدل‌ها با اندازه متنوع در تبلیغاتش استفاده می‌کند. علاوه بر این‌ها، این برند بابت پایداری در کیفیت و ارزش‌ها، استخدام اخلاقی، خلاقیت و برگزاری مسابقه سالانه که شرکت‌کننده‌های جوان می‌توانند طرح‌های خود را ارائه دهند، شناخته می‌شود.

این همکاری هم به نفع ASOS تمام شد و هم به نفع GLAAD. هر دو ارزش‌ها و شعارهای خود را تبلیغ کرده و مردم را نسبت به حضورشان آگاه کردند و اعضا و مشتریان هر برند به جامعه برند دیگر نیز اضافه شدند.

برندسازی مشارکتی

پست های مرتبط