خلاصه
یک سال دیگر هم گذشت و من فکر میکنم بهراحتی میتوان گفت که سال 2020 آنطور که هر یک از ما پیشبینی میکردیم و انتظارش را داشتیم، نبود. برای بسیاری از مشاغل، تجارت الکترونیکی، نجاتدهندۀ امسال بوده است زیرا بسیاری از خریداران بهدلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای بهداشتی، مجبور به خرید آنلاین شدند .این مورد در طول سال، بهشدت به چشم آمد؛ حتی اخیراً با بررسی آمار مربوط به سوابق فروش ماه نوامبر و همچنین فروش باورنکردنی شاپیفای در «جمعه سیاه» میتوان بیشازپیش به اهمیت این موضوع پی برد. در این زمان از سال، طبیعی است که ما به گذشته نگاه کنیم و ارزیابی کنیم که سال چگونه گذشت، اما برای همۀ ما اهمیت دارد که نیمنگاهی هم به 2021 و تحولات پیشرو داشته باشیم. با اینکه یک سری از مسائل -مانند اتفاقاتی که در سال 2020 افتاد- خارج از کنترل ما هستند، اما این مسائل نباید مانع صاحبان کسبوکاری شوند که مثل ما سعی میکنند برای محافظت از سوددهی کسبوکارشان و معیشت خود، همیشه نگاهی به آینده داشته باشند. اکنون بهترین زمان ممکن برای آگاهی از نظر سه نفر از متخصصان این حوزه و مرور پیشبینیهای آنان برای سال 2021 است.
آرپان پودوتوری، مدیر محصول، شاپیفای
«سال 2021، سال تداوم سازش با روندها در تجارت خواهد بود. کسبوکارهای کوچک به تغییراتی که توسط کووید-19 ایجاد شده، واکنش نشان خواهند داد. تغییراتی که تاکنون دیدهایم، شالودۀ اصلی آیندۀ تجارت است - و این آینده توسط خردهفروشان مستقل و نسل بعدی مصرفکنندگان تعریف خواهد شد.
گزارشی با عنوان «آیندۀ تجارت» از شاپیفای (Shopify) که بهتازگی منتشر شده، نشان میدهد که مصرفکنندگان جوان، نیروی محرک گرایش فزاینده به فروشگاههای اینترنتی هستند. در نتیجه، برندها نیاز دارند که استراتژیها، فناوریها و کانالهایی را پیادهسازی کنند که نسل جوان و میانسال را درگیر کند و بازتابدهندۀ نحوه و مکان خرید آنها باشد. بهعنوان مثال، مصرفکنندگان جوان به احتمال زیاد از طریق شبکههای اجتماعی، محصولات مورد نظرشان را پیدا و خریداری میکنند. آنها ترجیح میدهند محصولات سازگار با محیط زیست را خریداری کنند و با خریدشان روی جامعۀ خود، تأثیر مثبتی بگذارند. این، نمونهای از ملاحظاتی است که کسبوکارها در تلاش برای رسیدن به این مخاطبان باید داشته باشند.
دگرگونی خردهفروشی فیزیکی در سال 2021 نیز ادامه خواهد یافت. پیکهای محلی و دریافت حضوری خرید اینترتی بخشی ماندگار از چشمانداز خردهفروشی خواهد بود؛ حتی پس از پشتسرگذاشتن این پاندمی. امروزه درصد بیشتری از خریداران بهدنبال خرید محلیاند و اکثر این موارد از طریق فروشگاههای اینترنتی اتفاق میافتد. در واقع، خردهفروشان شاپیفای، 94 درصد از فروش حضوری در فروشگاه خود را که در شش هفتۀ اول همهگیری کووید-19 از دست داده بودند، با فروش آنلاین جایگزین کردند. طی ماه منتهی به جمعۀ سیاه/دوشنبه سایبری، ارزش کالای ناخالص مبادلهشده برای سفارشات اینترنتی محلی، رشد 168 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
آینده برای خردهفروشانی که این تغییرات را بپذیرند، روشن است. ما پیشبینی میکنیم که در سال 2021، مصرفکنندگان، روشی که بیشترین سود را برای آنها داشته باشد انتخاب میکنند و بهدنبال فروشندگان مستقل میگردند. این امر، نیازمند این است که خردهفروشان برای تأمین نیازهای مشتریان خود، همزمان با ادامۀ این روند، زیرکانه عمل کنند. به همین دلیل، ماموریت ما در شاپیفای این است که در هر کاری که انجام میدهیم، از روابط فروشندگانمان و مشتریان آنها پشتیبانی کنیم.»
برنت بلم، مدیرعامل، بیگ کامرس
«سال2020، بزرگترین سال برای تجارت الکترونیک بود. بهطوری که فروش کلی آن در ایالات متحده، 32 درصد افزایش داشت. ما در هفتۀ سایبری، نزدیک به 74 درصد رشد سالانه برای فروشندگان در BigCommerce را شاهد بودیم. در روزهای ابتدایی کووید-19، ایجاد فروشگاههای کوچک و متوسط، رشد باورنکردنیای را تجربه کرد. در حالی که کسبوکارهای بزرگتر که کمی فلج شده بودند، بعد از مدتی به روال قبلی برگشتند.
واضح است که خردهفروشی آنلاین با تولید واکسن و از بینرفتن همهگیری، کمی افت کرده و به جایگاهی منطقیتر خواهد رسید. با این حال، به نظر من تجارت الکترونیک در طول سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد. در حالی که پاندمی به وضوح باعث تسریع رشد این نوع کسبوکارها شده است، بسیاری از این عادتها و ترجیحات جدید مشتریان در طولانیمدت هم ماندگار خواهند ماند.
مردم، فروشگاههای موردعلاقۀ جدیدی پیدا کردهاند. شاید مشتریان برای انتخاب وسایل ترجیح دهند از یک فروشگاه فیزیکی بازدید کنند، ولی آنها بهتدریج یاد گرفتهاند که خرید آنلاین نهتنها راحتتر است، بلکه تجربۀ لذتبخشی نیز ارائه میدهد. یکی از تأثیرات ماندگار کووید-19 این است که مردم یاد گرفتهاند تجارت الکترونیکی را بیش از آنچه که انتظار داشتهاند دوست داشته باشند و همچنین کسبوکارها دریافتهاند که تجارت الکترونیک یک ضرورت است و نه صرفاً یک انتخاب که بهرهمندی از آن، یک مزیت محسوب شود»
پیتر شلدون، مدیر ارشد استراتژی، ادوبی
«با وجود گرایش قابل توجه به خرید اینترنتی، فروشگاههای فیزیکی به این زودیها از بین نمیروند. آنها فقط در حال گذر از یک تحول متناظر هستند. چندین خردهفروش برجسته، بهتازگی بر ترکیب خرید آنلاین و خرید حضوری متمرکز شدهاند که بر ایجاد یک تجربۀ خرید جذابتر و با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی تأکید میکنند. برندها در حال دورشدن از مفهوم سنتی راهروها و قفسههای پر از اجناس هستند. فروشگاه فیزیکی دیگر نباید مقصد نهایی در فرایند خرید محسوب شود.
ترکیب نقاط قوت فروشگاه آنلاین و فروشگاه فیزیکی، این امکان را میدهد که یک مدل هیبریدی قانعکنندهتر معرفی کنیم که فضای خردهفروشی را به یک مرکز ارائۀ تجربۀ جدید به مشتریان تبدیل میکند. این مدل ممکن است به معنای پیشنهاد قرار ملاقات فروش اجرا شود تا مشتریان بتوانند محصولات را تجربه کرده و سپس بهصورت اینترنتی سفارش دهند. برای این منظور، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیز در حال تثبیت خود هستند.
علاوهبراین، خردهفروشان به ارزش گفتگوی تصویری (Video Chat) به عنوان یک ابزار مشاوره و فروش پی بردهاند. اگر مشتری در حال خرید یک ماشین، مبلمان و یا لباس باشد، چرا یک گزینه برای اتصال به مسئول فروش و یا کارشناس محصول در زمان مناسب برای مشتری ارائه نشود؟ این میتواند بعد از کار، در آخر هفته، حتی اواخر شب باشد. زمان مناسب میتواند بعد از ساعات کاری مشتری، تعطیلات آخر هفته و حتی آخر شب باشد.
به غیر از عامل سهولت، مشاورۀ آنلاین، امکان اشتراکگذاری ویدیو از محصول، بررسی مشخصات فنی، گفتگو با مشتری در مورد ویژگیها و عملکرد محصول را فراهم میکند و از همه مهمتر، باعث اعتمادسازی میشود. به عنوان مثال، امروزه اکثر خریداران خودرو، هنگامی که به نمایندگی میرسند، میدانند چه میخواهند؛ چون ابزارهای جامع آنلاین، امر بررسی و انتخاب را بهطور قابل توجهای تسهیل کردهاند. خردهفروشان به تازگی دریافتهاند که این مدل فروش میتواند تأثیر شگفتآوری بر فروش بسیاری از محصولات و خدمات دیگر داشته باشد.»