خلاصه
انتظار میرود که تقاضای پیشبینی شده برای مدیران در حوزۀ تجارت الکترونیک، طی 10 سال آینده سریعتر از حد معمول باشد. این نهتنها به این معنی است که بازار قابل توجهی برای مدیران کسبوکار وجود دارد، بلکه ممکن است شما هم در آیندۀ نزدیک به فردی برای مدیریت کسب وکارتان نیاز داشته باشید. با ادامۀ رشد بازار کسبوکارهای اینترنتی، نیروی کار بیشتری برای ایجاد یک وبسایت تجارت الکترونیکی و رسیدگی به سایر جنبههای آنلاین کسبوکار شما مورد نیاز است. از شما انتظار نمیرود که این کار را به تنهایی انجام دهید، اما از کجا باید شروع کنید؟ ما به همین دلیل اینجا هستیم؛ که کمکتان کنیم. در این مطلب، مهارتهای بالقوهای که یک مدیر تجارت الکترونیکی باید داشته باشد را برای شما گردآوری کردهایم.
چه زمانی داشتن مدیر کسبوکار اینترنتی الزامی است؟
جواب این سوال کاملاً به شرایط شما بستگی دارد. داشتن مدیر کسبوکار اینترنتی ممکن است بهطور ویژهای برای مشاغلی که شما کل فعالیتهای عملیاتی آن را انجام میدهید، ضروری باشد. شاید اخیراً فروش کسبوکارتان افزایش یافته باشد و شما به کمک بیشتری برای بخشهای آنلاین کارتان احتیاج داشته باشید. ممکن است فروش و نرخ تبدیل شما در جایی که دوست دارید، نباشد و برای بالابردن این اعداد، به کمک نیاز داشته باشید. بهطور خلاصه، پاسخ این است: «هر زمان که فکر کنید لازم است.»
مدیر کسبوکار اینترنتی چه کسی است؟
یک مدیر فروشگاه اینترنتی، وظیفه دارد که فعالیتهای وبسایت کسبوکار را انجام دهد؛ بهویژه عناصر بازاریابی، تبلیغات و مربوط به محتوا. آنها برنامههای بازاریابی آنلاین را توسعه میدهند و اجرا میکنند. همچنین وبسایت کسبوکارتان را رصد میکنند و در صورت نیاز، اداره میکنند. آنها با دیگران، بهخصوص توسعهدهندگان وب و احتمالاً مشتریان، همکاری میکنند. اینکه مدیر یک کسبوکار اینترنتی چقدر مسئولیت داشته باشد، بستگی به کسبوکاری دارد که در آن کار میکند؛ اما اینها موارد اصلیای هستند که یک مدیر میتواند به کسبوکار شما ارائه دهد.
مسئولیتهای شغلی مدیر کسبوکار اینترنتی شامل چه مواردی است؟
هر مدیر تجارت الکترونیکی که استخدام میکنید، باید انعطافپذیر باشد و از روندها و تغییرات بازار آگاهی داشته باشد. بخشی از این قابلیتها، توانایی انجام تحقیقات بازار و تطبیق روند کاری فعلی با روندهای روز است.
تحقیقات بازار
توانایی انجام تحقیقات بازار، مهارتی است که احتمالاً هنگام شروع کسبوکارتان کسب کردهاید. باید بتوانید بهراحتی مخاطبان هدف یا شخصیتهای مورد نظر خود را بررسی کنید تا بتوانید محصول و یا خدماتتان را اعتبارسنجی کنید. با توجه به اینکه هدف محصول شما برآوردهکردن یک نیاز در بازار است، با این روش میتوانید بفهمید محصولتان عملکرد خوبی خواهد داشت.
طراحی وب
لازم نیست مدیری که استخدام میکنید، یک برنامهنویس حرفهای باشد (این یک کار متفاوت است). اما آشنایی با مفاهیم طراحی وبسایت برای شکوفایی وبسایت کسبوکار شما کافی است. این امر همچنین به قالبها و برنامهریزی محتوا کمک میکند. تجارت آنلاین دارای اصطلاحات تخصصی است و اگر نیروی جدید احتمالی شما آن را درک نکند، ممکن است بهترین گزینه برای شرکت شما نباشد.
ارائۀ طراحی محصولات
اگرچه مدیر یک کسبوکار اینترنتی ممکن است بهتنهایی روی طرح پروژهها یا مفهوم آنها کار نکند، اما احتمالاً همان فردی است که پروژهها و مفاهیم مربوط را به شما یا تیمتان ارائه میدهد.
چند نکته وجود دارد که مدیر یک کسبوکار اینترنتی باید در ارائۀ این طرحها هدف قرار دهد:
- هدف پروژه
- نتایج، اهداف یا کارهای قابل تحویل
- ریسک، محدودیتها و فرضیات
- بودجه
- مراحل تأیید و نظارت
- اسناد طراحی پروژه
یک روش خوب برای دانستن اینکه آیا فرد استخدامشدۀ جدید راجع به موارد بالا اطلاعات دارد یا خیر، پرسیدن در مصاحبه است.
نظارت بر واحد تجارت الکترونیک کسبوکار
مهم نیست که کسب و کار شما چقدر بزرگ است؛ لحظهای که یک مدیر تجارت اینترنتی استخدام میکنید یا مسئولیت آن قسمت از کسبوکار خود را به شخص دیگری واگذار میکنید، شما یک واحد تجارت الکترونیک دارید. اینکه افراد دیگری در آن واحد وجود داشته باشند یا نه، به کسبوکار شما بستگی دارد؛ اما همچنان مدیر کسبوکار اینترنتی شما مسئول نظارت بر این واحد خواهد بود.
مهارتهایی که یک مدیر تجارت الکترونیک باید داشته باشد
مانند هر موقعیت شغلی، یک مدیر تجارت الکترونیکی هم نیاز به مجموعهای از مهارتهای خاص دارد. تعدادی از این مهارتها بهطور مستقیم در مسئولیتهای شغلیای قرار میگیرند که ما در مورد آنها صحبت کردیم. شناسایی این مهارتها در یک کاندیدای مدیر تجارت الکترونیک، در تصمیمگیری راجع به اینکه آیا این فرد مناسب این موقعیت شغلی است یا نه، میتواند به شما کمک کند.
1. دانش پلتفرمهای تجارت اینترنتی
یک مدیر تجارت الکترونیکی باید اطلاعاتی راجع به سازوکار پلتفرمهای تجارت الکترونیکی داشته باشد. چه Shopify ،Magento یا Squarespace و چه پلتفرمی داخلی مانند فروشگاه ایترنتی ما و یا سازیتو باشد. چرا فردی را استخدام کنیم که از بستری که شرکت شما روی آن کار میکند، درکی نداشته باشد؟
2. فروش در بازارهای آنلاین
همچنین مدیر تجارت اینترنتی، باید فروش در بازارهای آنلاین را بلد باشد. این میتواند شامل مواردی مانند دیجیکالا و دیوار در داخل و آمازون، eBay یا حتی Etsy در خارج از کشور باشد. این پلتفرمها یا تنها بسترهاییاند که در آنها میفروشید، یا مواردیاند که بهعنوان مکمل وبسایت خود استفاده میکنید. هر کدام که باشد، اگر یک مدیر تجارت الکترونیک از اصول فروش آنلاین محصولات اطلاع نداشته باشد، عنوان شغلی آنها دیگر توجیهی ندارد. شما اهداف مشخصی برای شرکت خود دارید و باید شخصی را استخدام کنید که به شما در دستیابی به آنها کمک کند.
3. بازاریابی
در مجموع، بازاریابی شامل همهچیز از استراتژی محتوا تا تبلیغات در شبکههای اجتماعی میشود. آشنایی با بازاریابی، از این جهت مهم است که برند خود را از این راه میفروشید. آشنایی با بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) یک امر ضروری است. موارد دیگر به آنچه که تجارت شما برای تبلیغات استفاده میکند بستگی دارد، اما تبلیغات Google Ads، Facebook Ads و حتی تبلیغات در Instagram، Amazon، LinkedIn، TikTok و یا Twitter، قطبهای بزرگ بازاریابیاند که باید مورد توجه قرار گیرند. فقط به یاد داشته باشید، شما نباید کسی باشید که مدیر تجارت الکترونیک خود را در زمینۀ بازاریابی آموزش میدهد.
4. تحلیل دادهها و بهینهسازی نرخ تبدیل
یک فرایند کامل غربالگری وجود دارد که میتوانید برای استخدام یک بهینهساز نرخ تبدیل انجام دهید، اما مدیر تجارت اینترنتی که استخدام میکنید، باید خودش نیز بتواند این کار را انجام دهد. نرخ تبدیل و تجزیهوتحلیل دادهها برای دانستن اینکه آیا تبلیغات یا پستهای شما در شبکههای اجتماعی به نتایج دلخواه میرسند یا نه، بسیار مهم است.
اگر یک مدیر تجارت اینترنتی، توانایی خواندن و ترجمۀ این اعداد برای شما را نداشته باشد، کسبوکار شما شکستخورده است. در طرف دیگر، آنها باید بدانند که چگونه این اعداد را بهینه کنند تا کسبوکار شما بتواند از همۀ جوانب به اهداف خود برسد.
برای اطمینان از موفقیت، این مهارتها را در مدیر کسبوکار اینترنتی شناسایی کنید
شناسایی مهارتهای مدیر کسبوکار اینترنتی قبل از استخدام، کارتان را بسیار آسانتر کرده و کسبوکار شما را به موفقیت، نزدیکتر میکند. به یاد داشته باشید که یک کاندیدای مناسب، نهتنها از تمام مهارتهای لازم برخوردار است، بلکه با فضای کسبوکارتان نیز مطابقت دارد. بله، شما این شخص را براساس مهارتهایش استخدام میکنید، اما باید یادتان باشد که باید در کنار هم و با همدیگر کار کنید.