شروع-وبلاگ-کسب وکار
تولید محتوا

راهنمای گام به گام وبلاگ نویسی: قسمت اول

1400/03/17

خلاصه

احتمالاً از قبل می‌دانید که وبلاگ نویسی تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت بازاریابی شما تاثیرگذار باشد. به همین دلیل نیاز به گفتن ندارد که یاد گرفتن چگونگی راه اندازی و مدیریت مؤثر یک وبلاگ به شکلی که پشتیبان کسب‌وکار شما باشد، بسیار مهم است. بدون داشتن وبلاگ، به مشکلاتی مانند بهینه سازی ضعیف موتور جستجو (SEO)، کمبود محتوای تبلیغاتی برای شبکه‌های اجتماعی، نفوذ کم روی مشتریان بالقوه و فعلی و تعداد کم صفحاتی که می‌توانید از آن‌ها برای تعامل با مخاطبان به منظور جذب مشتری استفاده کنید، دچار خواهید شد.

پست وبلاگ چیست؟

پست وبلاگ، می‌تواند یک مقاله، خبر یا راهنمای منتشر شده در بخش وبلاگ یک وب‌سایت و یا در وبلاگی مستقل باشد. یک پست وبلاگ به طور معمول یک موضوع یا سؤال خاص را پوشش می‌دهد، اغلب ماهیتی آموزشی دارد، بین 600 تا 2000+ کلمه است و شامل انواع محتوا مانند تصویر، فیلم‌، اینفوگرافیک و نمودارهای تعاملی نیز می‌شود.

پست‌های وبلاگ به شما و کسب‌وکارتان این امکان را می‌دهند که افکار، داستان‌ها و برداشت‌تان را راجع به هر موضوعی که بخواهید، در وب‌سایت خود منتشر کنید. پست‌های وبلاگ می‌توانند به شما کمک کنند آگاهی، اعتبار، نرخ تبدیل و درآمد برندتان را افزایش دهید. از همه مهم‌تر، وبلاگ به شما کمک می‌کند تا بازدید وب‌سایت خود را بالا ببرید.

امروزه افراد و سازمان‌های مختلف از وبلاگ‌ها برای به اشتراک گذاری تجزیه و تحلیل‌ها، دستورالعمل‌ها، انتقادها، اطلاعات مربوط به محصولات، یافته‌های صنعتی و موارد دیگر استفاده می‌کنند. قالب‌های محبوب زیادی برای مطالب وبلاگ وجود دارند، اما در اینجا شش مورد از رایج ترین‌ها آن‌ها را برایتان آورده‌ایم:

  • پست "چگونه"
  • پست مبتنی بر لیست
  • پست "چیست"
  • پست راهنمای کامل و قدم به قدم
  • پست "اخباردزدی"
  • پست اینفوگرافیک

با توجه به این موارد، چگونه باید از این که پست وبلاگ شما مورد توجه مخاطبان هدف، خریداران و مشتریان قرار می‌گیرد اطمینان حاصل کنید؟

یک مطلب وبلاگ خوب چگونه ساخته می‌شود؟

قبل از نوشتن وبلاگ، مطمئن شوید که پاسخ سؤالاتی مانند "چرا کسی باید این وبلاگ را به‌طور کامل بخواند؟" و "چه چیزی باعث می‌شود مخاطبان ما برای مطالب بعدی بازگردند؟" را می‌دانید. برای شروع، یک پست وبلاگ خوب باید جالب و آموزنده باشد. پست‌های وبلاگ‌ باید به سؤالات پاسخ دهند و به خوانندگان کمک کنند تا چالشی که با آن روبرو هستند را برطرف کنند. لازم به ذکر است که این کار باید به روشی جذاب انجام شود تا به هدف‌تان برسید. صرفاً این که به سؤالات کسی پاسخ دهید کافی نیست، شما باید مراحلی عملی و منطقی نیز در کنار جذابیت به خوانندگان ارائه دهید. به عنوان مثال، مقدمه شما باید توجه خواننده را جلب و او را وادار به ادامه خواندن مطلب کند و در ادامه با ارائه چند مثال خوانندگان را به موضوع مورد بحث علاقه‌‌مند کنید. به یاد داشته باشید که پست وبلاگ خوب، برای خواندن جذاب بوده و محتوایی آموزشی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. حالا چگونه می‌توانید یکی از این مطالب جذاب و پر‌محتوا بنویسید؟

چگونه پست وبلاگ بنویسیم

در اینجا مراحلی که باید هنگام نوشتن یک پست وبلاگ طی کنید، آورده شده است.

1. مخاطبان‌تان را درک کنید

قبل از این که شروع به نوشتن پست وبلاگ کنید، از این که درک درستی از مخاطبان‌تان دارید، مطمئن شوید. سؤالاتی مانند: "آن‌ها می‌خواهند در مورد چه چیزی بدانند؟" و "چه چیزی آن‌ها را جذب خواهد کرد؟" را از خودتان بپرسید. اینجاست که فرآیند ایجاد شخصیت‌ مخاطبان هدف به شما کمک شایانی می‌کند. در هنگام تفکر درباره موضوعی برای پست وبلاگ، آنچه در مورد شخصیت‌ مخاطبان هدف و علایق آن‌ها می‌دانید را لحاظ کنید.

برای مثال، اگر خوانندگان شما در محدوده سنی سی سال و به دنبال راه اندازی کسب‌وکارند، احتمالاً نیازی نیست که به آن‌ها راجع به شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کنید زیرا اغلب با این روش آشنایی قابل‌قبولی دارند.

با این حال، ممکن است بخواهید به آنها اطلاعاتی در مورد چگونگی تعدیل رویکرد در شبکه‌های اجتماعی بدهید (به عنوان مثال، این رویکرد می‌تواند از شخصی و غیرجدی به رویکردی مبتنی بر کسب‌وکار و ارتباط‌سازی تبدیل شود).این نوع تغییرات جزئی همان چیزهایی هستند که به شما کمک می‌کنند در مورد مباحثی محتوا منتشر کنید که مخاطبان‌تان واقعاً دنبال کرده و به آن‌ها نیاز دارند.

2. برای وبلاگ ظاهر اختصاصی داشته باشید

هنگامی که نام دامنه‌تان را مشخص کردید، ظاهر وبلاگ‌ را سفارشی‌سازی کنید تا بتواند منعکس کننده برند شما و موضوع محتوایی مورد نظرتان باشد. به عنوان مثال، اگر حوزه مورد نظر پایداری و محیط زیست باشد، رنگ سبز می‌تواند همان رنگی باشد که هنگام طراحی وبلاگ در نظر داشته باشید. اگر در حال نوشتن اولین پست وبلاگ‌تان هستید، از هماهنگی مقاله‌ با ظاهر و موضوع با وبسایت‌تان اطمینان حاصل کنید. دو روش برای انجام این کار وجود دارد:

  • لوگو: این مورد می‌تواند نام و نشان کسب‌وکار شما باشد. لوگو به خوانندگان وبلاگ یادآوری می‌کند که چه کسی در حال انتشار مطالب است. (با این حال، این که چقدر می‌خواهید وبلاگ خود را هم به یک برند تبدیل کنید به شما بستگی دارد.)
  • صفحه "درباره ما": ممکن است قبلاً یک توضیح مختصر "درباره ما" تهیه کرده باشید که در آن خود یا کسب‌وکارتان را معرفی کرده‌اید. بخش "درباره ما" وبلاگ شما مکمل این بیانیه در سطحی بالاتر و کامل‌تر است. آن را به عنوان بیانیه ماموریت وبلاگ در نظر بگیرید که هدف آن حمایت از اهداف شرکت شما است.

3. موضوع اولین پست وبلاگ خود را مشخص کنید.

قبل از اینکه چیزی بنویسید، موضوعی برای پست وبلاگ انتخاب کنید. در شروع، این موضوع می‌تواند به‌طور کامل جامع باشد. برای مثال، اگر شرکتی هستید که به کسب‌وکارهای کوچک یا بنگاه‌های اقتصادی CRM (سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان) می‌فروشد، ممکن است پست شما درباره اهمیت استفاده از یک نرم افزار واحد برای همسوسازی تیم‌های بازاریابی، فروش و خدمات باشد.

نکته حرفه‌ای: بهتر است برای اولین پست وبلاگتان از مطالب "چگونه" استفاده نکنید. چرا؟

اعتبار شما هنوز ثابت نشده است. قبل از آموزش نحوه انجام کاری به دیگران، ابتدا باید نشان دهید که در زمینه کاری خود پیشرو و منبع معتبری هستید. به عنوان نمونه، اگر حوزه فعالیت شما لوله‌کشی و در حال نوشتن اولین پست وبلاگ‌تان هستید، نباید پستی با عنوان "چگونه سیستم لوله‌کشی حمام خود تعویض کنیم" بنویسید. اول از همه، شما می توانید در مورد تنظیمات شیرهای آب مدرن بنویسید، یا یک داستان موفقیت جالب مثل تعمیر یک شیر آب قبل از آبگرفتگی خانه یکی از مشتریان را تعریف کنید. در اینجا چهار نمونه پست وبلاگ دیگر در این زمینه آورده شده که می‌توانید با آن‌ها شروع کنید:

  • لیست: 5 روش برای تعمیر نشتی شیر آب
  • نقد و بررسی: 10 برند شیرآلات و سینک ظرفشویی که حتماً باید با آن‌ها آشنا شوید
  • ارائه اسلایدی: 5 نوع شیر آب برای جایگزینی شیرهای قدیمی (همراه با تصاویر)
  • خبر جدید: مطالعه جدید نشان می‌دهد که X٪ از افراد به اندازه لازم شیر آب خود را تعویض نمی‌کنند

اگر در پیدا کردن ایده‌ برای موضوعات مشکل دارید، یک جلسه طوفان فکری خوب می‌تواند مفید واقع شود. مشابه نمونه های بالا، موضوعات متنوع و مرتبط را تکرار کنید تا موضوعات جدید منحصر به فرد و جذاب را پیدا کنید. این کار با روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • تغییر دامنه موضوع
  • تنظیم چارچوب زمانی
  • انتخاب مخاطب جدید
  • اتخاذ رویکرد مثبت / منفی
  • معرفی قالب وبلاگ جدید

4. از عناوین موقت استفاده کنید

ممکن است چند عنوان موقت متفاوت به ذهنتان برسد. به عبارت دیگر، این عناوین رویکردهای متفاوت شما نسبت به موضوع اصلی هستند که می‌توانند به شما برای تمرکز بیشتر روی نوشتن‌ و رسیدن به مطلبی کامل کمک کنند. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید موضوع خود را به "ابزارهای رفع نشتی شیرهای آب" یا "علل شایع نشتی شیرهای آب " محدود کنید. یک عنوان موقت چهارچوب مشخصی دارد و به پست شما جهت می‌دهد تا بتوانید شروع به نوشتن کنید.

آیا می‌توانید این فرآیند تکاملی را از موضوع، به عنوان موقت و عنوان نهایی مشاهده کنید؟ حتی اگر عنوان موقت در آخر همان عنوان نهایی (راجع به آن بیشتر صحبت خواهیم کرد) نشود، با این وجود اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید پست وبلاگ خود را روی موضوعی مشخص‌تر از یک موضوع عمومی و طاقت‌فرسا، متمرکز کنید.

5. مقدمه‌ای جذاب بنویسید

ابتدا توجه خواننده را جلب کنید. اگر خواننده را در چند پاراگراف اول یا حتی جملات ابتدایی مقدمه از دست دهید، آنها دیگر به خواندن ادامه نخواهند داد (حتی قبل از اینکه مقدار منصفانه‌ای از پست شما را بخوانند). شما می‌توانید این کار را به روش‌های مختلفی انجام دهید: یک داستان یا جک تعریف کنید، همدلانه برخورد کنید یا یک واقعیت یا آمار جالب به خواننده ارائه دهید.

هدف پست خود را شرح داده و توضیح دهید که چگونه این مطلب مشکلی که خواننده با آن درگیر است را حل می‌کند. این کار به خواننده دلیلی برای ادامه مطالعه می‌دهد و به آن‌ها نشان می‌دهد که این پست چگونه می‌تواند در بهبود کار یا زندگی‌شان کمک کند. در اینجا مثالی از یک مقدمه داریم که فکر می‌کنیم فوراً توجه خواننده را جلب می‌کند:

"پلک بزن. پلک بزن. پلک بزن. این همان تجربه‌ی ترسناک خیره شدن به صفحه‌ا‌ی خالی است که همه‌ی نویسندگان، آماتور یا حرفه ای، آن ‌را می‌شناسند و از آن وحشت دارند. و به نظر می رسد هر بار که این اتفاق می‌افتد، بیشترین چیزی که ما را آزار می‌دهد تلاش برای نوشتن مقدمه است."

6. محتوا را با طرحی کلی سازماندهی کنید

گاهی اوقات، پست‌های وبلاگ می‌توانند اطلاعات بیش از حد و کلافه کننده‌ای هم برای خواننده و هم نویسنده داشته باشند. نکته اینجاست که باید اطلاعات را به روشی سازماندهی کنید تا طولانی بودن مطلب خوانندگان را نترساند. این سازمان‌دهی می‌تواند به اشکال مختلف مثل بخش‌ها، لیست‌ها، نکات و هر آن‌چه که مناسب این کار است باشد. اما در مجموع باید مطلبی منظم و سازماندهی شده داشته باشید!

برای تکمیل این مرحله، تمام آنچه باید انجام دهید این است که طرح کلی پست خود را مشخص کنید. به این ترتیب، قبل از این که شروع به نوشتن کنید، می‌فهمید قصد بررسی چه مواردی را دارید و بهترین ترتیب برای انجام این کار چیست.

7. پست وبلاگ خود را بنویسید!

مرحله بعدی،اما نه آخرین مرحله، در واقع نوشتن محتوا است و به‌طور قطعی نمی‌توانیم این مرحله فراموش کنیم! اکنون که طرح کلی یا قالب خود را دارید، آماده پر کردن جاهای خالی در طرح وبلاگ هستید. از طرح کلی وبلاگ به عنوان یک راهنما استفاده کنید و همه‌ی نکات مطرح شده را در نظر داشته باشید. درباره آنچه از قبل می‌دانید بنویسید. اگر لازم بود، تحقیقاتی اضافه نیز برای جمع آوری اطلاعات، مثال‌ها و داده‌های بیشتر برای تکمیل مطلب انجام دهید. یادتان نرود هنگام استفاده از منابع خارجی، اسناد و مراجع مناسبی نیز ارائه دهید. هنگام انجام این کار، همیشه سعی کنید داده‌هایی دقیق و جذاب را برای استفاده در پست انتخاب کنید.

تا اینجا فهمیدیم وبلاگ چیست و مفاهیم مربوط و جزئیاتی که در فرآیند وبلاگ نویسی از اهمیت بالایی برخوردارند را شناسایی کردیم. در قسمت بعدی مقاله در مورد ویرایش مطلب نوشته شده، بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌ و جو، دعوت به عمل (CTA-call to action) و موارد کلیدی دیگر صحبت خواهیم کرد. برای اینکه در مورد بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌ و جو (سئو) و سئو برای فروشگاه اینترنتی بیشتر بدانید، مطالب دیگر وبلاگ ما را از دست ندهید.

پست های مرتبط