Responsive
طراحی وب

طراحی وب واکنش‌گرا چیست؟

1399/10/29

خلاصه

اگر هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید و وبسایت مورد علاقه‌تان را روی لپ‌تاپ چک می‌کنید، یا زمانی که در جایی منتظر نوبتتان هستید و همین کار را با تلفن همراهتان انجام می‌دهید، شما از جمله افرادی هستید که از طریق پلتفرم‌های مختلف از اینترنت استفاده می‌کنند. بیشتر افرادی که به دستگاه‌های مختلف دسترسی دارند، به تدریج عادت می‌کنند که ایمیل‌ها و وبسایت‌ها را از همۀ دستگاه‌هایی که در اختیارشان است مشاهده کنند. این روند فقط با «طراحی وب واکنشگرا» یا «ریسپانسیو» ممکن می‌شود.

طراحی وب واکنش‌گرا چیست؟

طراحی وب واکنش‌گرا یا ریسپانسیو (Responsive Web Design-RWD) یک تکنیک یا راهکار است که به شما اجازه می‌دهد وبسایتی طراحی کنید که در تمامی صفحه‌های نمایش با اندازه‌های مختلف، بی‌نقص و کامل کار کند. در واقع، طراحی واکنش‌گرا، عمل توسعۀ وب به صورت بهینه و کاربرپسند است که با طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و مرورگرهای وب، سازگاری کامل دارد. این روش شامل تصاویر، چیدمان‌ها و چهارچوب‌های انعطاف‌پذیر است.

طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو باعث می‌شود که وبسایت شما بلافاصله و به‌طور خودکار با توجه به ترجیحات کاربر عمل کند. به این ترتیب، لازم نیست به طور جداگانه برای توسعۀ یک وبسایت برای تلفن‌های همراه و دسکتاپ اقدام کنید. اصولاً عناصر موجود در وبسایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو، قادر به پاسخ‌دهی متفاوت نسبت به ابعاد و نیازهای دستگاه‌های مختلف هستند.

طراحی واکنش‌گرا چگونه کار می‌کند؟

بر خلاف وبسایت‌های سنتی و مرسوم که از اندازۀ پیکسل استفاده می‌کنند، وبسایت‌های ریسپانسیو از چهارچوب‌های شناور بهره می‌برند. با این روش، اندازۀ هر صفحۀ وبسایت شما، با استفاده از درصد تعریف می‌شود. فرض کنید که در صفحه‌ای چهار ستون دارید؛ به‌جای اینکه عرض هر ستون به‌صورت جداگانه باشد، عرض نمایش هرستون باید نسبت به باقی ستون‌ها تعریف شود. این فرایند تنها به اینجا ختم نمی‌شود؛ همۀ تصاویر نیز به همین‌گونه مدیریت شده و به آن‌ها «اندازه‌های درصدی» تعلق می‌گیرد.


youtube-responsive-design

مزایای طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو

  • ارائۀ تجربۀ کاربری بهتر، فارغ از اندازۀ صفحه‌نمایش دستگاه
  • بهینه‌سازی کامل وبسایت برای موتورهای جستجو، جهت جذب مخاطبان بیشتر
  • بسیار مقرون‌به‌صرفه
  • طراحی با مقیاس‌پذیری آسان
  • افزایش ترافیک وبسایت که منجر به فروش بیش‌تر و نرخ تبدیل بالاتر می‌شود
  • طراحی انعطاف‌پذیر و سازگار با انواع صفحه‌های نمایش
  • نگهداری آسان وبسایت
  • دسترسی بهتر برای کاربرانی که از صفحه‌نمایش کوچک‌تر استفاده می‌کنند
  • صرفه‌جویی در زمان
  • گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها از یک منبع انجام می‌شود

معایب طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو

طراحی واکنش‌گرا مزایای قابل‌توجهی دارد، اما در راستای موفقیت در این زمینه، سختی‌هایی هم وجود دارند که باید بر آن‌ها غلبه کرد.

1- HTML / CSS اضافی مورد نیاز:

گاهی اوقات html /css اضافۀ قابل‌توجهی برای نمایش صفحه به‌صورت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو لازم است.

2- سازگاری با مروگرهای قدیمی:

بسیاری از مرورگرهای قدیمی از جدیدترین استانداردهای وب، پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، طراحی واکنش‌گرا با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنیک‌ها، نتیجۀ مطلوبی نمی‌دهد.

امروزه ما وارد عصر جدیدی از طراحی و توسعۀ وب شده‌ایم. انتخاب‌ها در این حوزه همواره بیشتر و بیشتر می‌شوند و در آینده، ظهور دستگاه‌های جدید با اندازه‌های متنوع صفحه‌نمایش و تکنولوژی‌های نوین، فرایند طراحی راه حل‌های جداگانه را به چالشی عظیم تبدیل خواهد کرد. پس، بهتر است که به طراحی وب، نگاهی آینده‌نگرانه داشته باشیم و از هم‌اکنون برای آینده طراحی کنیم. علاوه‌براین، طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو برای کاربر هم تجربه‌ای ایده‌آل ایجاد می‌کند. با طراحی واکنش‌گرا، می‌توانیم راه‌حل‌های سفارشی را برای طیف گسترده‌تری از کاربران، بر روی انواع دستگاه‌ها ایجاد کنیم.

طراحی وبسایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو، مفهومی است که اگر به‌درستی اجرا شود، می‌تواند تجربۀ کاربری را بهبود بخشد. صرف‌نظر از صنعت یا محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، تجربۀ کاربر در وبسایت شما باید بیش‌ترین اهمیت را داشته باشد. با طراحی واکنش‌گرا، مخاطبان همیشه قادر خواهند بود که در هر یک از دستگاه‌های خود در هر زمان، به‌طور یکپارچه سایت مورد نظر خود را مشاهده کنند. استفاده از تلفن همراه و تبلت هرروز در حال افزایش است و برای موفقیت در فضای رقابتی اینترنت، وبسایت شما باید برای دستگاه‌ها و کاربران موردنظر، بهینه‌سازی شود.